هفته 3/3درصدی بورس تهران

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام هفته گذشته با ثبت ۳۷/۳درصد بازدهی، بازدهی سال جاری خود را بر مبنای شاخص بازده نقدی و قیمت به ۱۶/۳۰رساند. رشد بازدهی بازار در سال جاری بدون عرضه اولیه سهام جدید موجب شده است معامله‌گران با بهترین روزهای فعالیت خود در چند سال اخیر مواجه باشند. در این شرایط هر چند که همچنان بازار با نگرانی خاصی به لحاظ سطح قیمت‌ها و تشکیل حباب قیمتی مواجه نیست، اما اکثر کارشناسان معتقدند عدم عرضه سهام جدید سبب خواهد شد، فشار قابل‌ملاحظه نقدینگی موجود در بازار به بروز مشکلاتی منجر شود به ویژه آنکه به دلیل رشد بازارهای جهانی و شرایط داخلی، دو گروه تولید‌کننده روی و سرب و پیمانکاری می‌توانند مجددا با رشدهای خارج از ارزیابی‌های مالی مواجه شوند. عرضه اولیه سهام جدید به خصوص سهام دارای پتانسیل می‌تواند به تداوم رشد بازار منجر شود.

در بازار سهام معامله‌گران در تحولات سیاسی شاهد اظهار‌نظرهای مثبت میان مقامات ایران و آمریکا در مورد مذاکرات سیاسی هستند، این امر هر چند که در برگیرنده تداوم حمله‌های لفظی است، اما می‌تواند زمینه‌ساز بهبود شرایط باشد.

در همین حال در مسائل اقتصادی معامله‌گران شاهد تحولات جدی هستند. سخنان رییس‌جمهوری در همدان پیرامون واریز یارانه نقدی در مهرماه سبب شده است اجرای طرح تحول جدی شود. این مساله سبب خواهد شد نمادهای وابسته به بحث صنایع انرژی بر با فشارهایی مواجه شوند.

در تحولات اقتصادی شرایط حاکم بر بخش پولی کشور به خصوص رشد نقدینگی و انتشار برخی از آمار‌ها در مورد احتمال کمبود ارز در انتهای سال جاری موجب خواهد شد تا شانس افزایش بهای ارز تقویت شود.

در تحولات اقتصادی وضعیت بازارهای جهانی نیز به تقویت بازار سهام آمده است. رشد بهای فلزات و همچنین بهای نفت سبب شده است نمادهای وابسته از پتانسیل رشد مناسبی برخوردار باشند. در بازار جهانی فلزات بهای مس با لمس مرز ۷هزار و ۴۰۰دلار، امیدهای معامله‌گران را برای ثبت رکوردی در گزارش شش ماهه ملی مس تقویت کرده است. در بازار فلزات، بهای روی به ۲هزار و ۸۱دلار، آلومینیوم ۲هزار و ۲۱۲دلار و سرب در حد ۲هزار و ۱۹۰‌دلار در هر تن رقم خورده است.

بهای بیلت فولادی نیز در معاملات نقدی به ۴۸۵ و در معاملات آتی به ۴۹۵دلار رسیده است. در همین حال بهای بیلت ترکیه فوب این کشور ۵۴۵تا ۵۶۰دلار و بیلت روسیه به صورت فوب به ۵۵۰‌دلار رسیده است. بهای کلاف گرم روسی نیز ۶۲۰تا ۶۳۰دلار و کلاف سرد در حد ۷۲۰دلار در هر تن گزارش شده است. شاخص بالتیک نیز با رشدی محدود به یک‌هزار و ۹۷۸ واحد رسیده است. در این میان رشد بهای نفت نیز به تقویت بهای محصولات پتروشیمی منجر خواهد شد.

در تحولات درون بازار سرمایه بازگشت فرآیند بازار گردانی سهام با بازار‌گردانی سهام البرز دارو، موضوعی است که می‌تواند باردیگر بازار را با شرایط متفاوتی در نمادهای مشمول بازار گردانی مواجه سازد.

در همین حال در معاملات آتی به‌رغم ورود عمر این معاملات به دومین هفته، تنها ۱۵قرارداد که در هفته گذشته تنها ۹ قرار داد مبادله شد، سبب شده است انتظار برای ارایه نمادهای جدید در این بازار با هدف ایجاد تحرک در این معاملات افزایش یابد. برخی از خبرهای اولیه از ارایه قرار دادهای آتی فولاد مبارکه و ملی مس خبر می‌دهد. در همین حال شرایط دو بازار آتی و فرابورس توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است. هر چند در این بین بازار قراردادهای آتی، بازار نو پایی به شمار می‌رود اما عملکرد بازار اولیه و انجام تنها یک پذیره نویسی (اوراق هشت میلیارد تومانی مشارکت لیزینگ ایران و شرق که به دلیل کوچکی، معاملات چندانی برای آن متصور نیست) سبب شده است جایگاه مورد تصور برای این بازار کمرنگ شود. در همین حال به‌رغم شرایط آسانتر پذیرش شرکت‌ها در این بازار، به نظر می‌رسد عرضه‌های اولیه در این بازار نیز طلسم شده است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازار پر نوسانی بود که به دلیل نزدیک به یک هفته رشد قیمت‌ها، اکثر نمادهای بازار با عرضه‌های قابل‌ملاحظه‌ای مواجه شدند. در بازار روز چهارشنبه اکثر نمادهای بازار با معاملات پرحجمی نیز داشتند. سایپا ۳۵میلیون سهم، فولاد ۱۶‌میلیون سهم، خودرو ۱۳میلیون سهم، خاور ۳/۹میلیون سهم و غدیر ۸‌میلیون سهم معامله شدند.

در گروه خودرو، سایپا امروز (شنبه) شاهد توقف نماد برای برگزاری مجمع سالانه خواهد بود. این توقف در شرایطی صورت می‌گیرد که به‌رغم گذشت چند روز از توقف نمادهای گروه بهمن و وابسته به آن، هنوز خبری در مورد بلوک ۱۸درصدی سایپا متعلق به گروه بهمن منتشر نشده و احتمال انجام آن را باید قبل از برگزاری مجمع، منتفی دانست. در همین حال تحولات گروه خودرویی و رشد قیمت‌ نمادهای این گروه بعد از برگزاری مجامع، انتظار برای رشد پی‌بر‌ای متوسط گروه خودرویی و تثبیت پی‌بر‌ای‌های جدید در این گروه را افزایش داده است. با حضور سهامداران جدید و خروج ظاهری دولت انتظار می‌رود روند قیمتی سهام گروه خودرویی از حمایت بیشتر سهامداران جدید برخوردار باشد.

در گروه شیمیایی، سازمان اقتصادی کوثر برای دومین بار عرضه بلوک ۳۷درصدی خود در شرکت کف را آگهی کرده است. این عرضه یک بار در ماه گذشته به دلیل ناتوانی خریدار برای تامین وجه خرید قطعی نشد، اما به نظر می‌رسد خریدار که در دفعه پیش خواهان زمان یک ماهه برای تامین وجوه شده بود با حل مشکل مالی، این معامله را انجام دهد. قیمت پایه این سهم ۴هزار و ۴۰۰ریال تعیین شده است و خریدار با خرید این بلوک می‌تواند سه عضو را در هیات‌مدیره این شرکت قرار دهد. در گروه فلزی، تامین اجتماعی روز چهارشنبه بلوک مدیریتی خود در مس باهنر را به هلدینگ صدر تامین منتقل کرد. پیش از انجام این معامله انتظار می‌رفت این شرکت مورد توجه ملی مس قرار گیرد که اینگونه نشد و این بلوک به هلدینگ تامین منتقل شد.

در گروه فلزی، فولاد خوزستان با تعدیل مثبت عایدی، پیش‌بینی سود هر سهم خود را به ۵۳۸‌ریال رساند که در ۳ماهه ۳۶۸‌ریال آن را پوشش داد. این شرکت بهای فروش محصولات خود را در گزارش جدید ۵۲۴تومان در هر کیلو برآورد کرده است. در گروه فولادی توقف نماد مبارکه به دلیل برخی از مسایل نرم افزاری در روز چهارشنبه شایعات متعددی را در بازار به همراه آورد.

در گروه تجهیزات انتشار گزارش سه ماهه مپنا، راه را برای بازگشایی این شرکت در بازار امروز بازکرده است. مپنا در گزارش اخیر خود بدون لحاظ تاثیرات قراردادهای فازهای ۱۳ و ۱۴، سود هر سهم را از ۴۰۶ریال به ۵۱۸ریال افزایش داده که ۷۸ریال آن را در سه ماهه پوشش داده است. در همین حال در گروه پیمانکاری، صدرا با لحاظ تاثیر قراردادهای جدید پارس جنوبی، ۲۵۰‌ریال سود پیش‌بینی کرده است که پذیرش آن از سوی بورس احتمالا با دشواری‌هایی همراه خواهد بود. در این گروه مدیر عملیات حفاری شمال در مصاحبه‌ای در خصوص خرید سکوهای دریایی جدید گفت: خرید دو سکوی دریایی آب‌های کم عمق در برنامه خرید شرکت حفاری شمال قرار دارد که در حال حاضر یک دستگاه از آنها در کشور چین در حال ساخته شدن است که تا سال آینده وارد خلیج‌فارس می‌شود. روز چهارشنبه نماد ماشین‌سازی اراک بعد از برگزاری مجمع سالانه بدون تقسیم سود بازگشایی شد.

در گروه سیمانی دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در مصاحبه‌ای از برنامه‌ریزی برای صادرات ۵/۳تا ۴میلیون تن سیمان به عراق خبر داده است.

در گروه پتروشیمی، سلسله حوادث آتش سوزی در شرکت‌های بورسی بعد از حفاری شمال و پتروشیمی خارک، گریبانگیر پتروشیمی پردیس متعلق به سرمایه‌گذاری غدیر شد که البته در کنار درگذشت شماری از پرسنل این شرکت، خسارت خاصی که منجر به توقف این واحد باشد، به همراه نیاورده است. در این گروه سازمان خصوصی‌سازی با انتشار آگهی واگذاری سرمایه‌گذاری پتروشیمی به شایعات در مورد این شرکت پایان داد. در صورت خریداری نشدن، این بلوک به صورت اتوماتیک به تامین اجتماعی منتقل خواهد شد.

در گروه انفورماتیک سلسله تغییرات در شرکت خدمات انفورماتیک با دخالت مسوولان بانک مرکزی ادامه دارد و تغییرات ناگهانی این شرکت دنباله‌دار شده است. در هفته گذشته خبرهایی در مورد تغییر مدیرعامل این شرکت منتشر شد که ابتدا از گیو و پس از آن از قادری به عنوان مدیرعامل این شرکت نام برده شده بود که البته براساس خبرهای جدید، مدیرعامل قبلی این شرکت مجددا ابقا شده است. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار متعادلی بود که به رشد ۲/۳۶واحدی شاخص کل منجر شد، ارزش معاملات نیز با توجه به معامله مس باهنر به ۱۰۰میلیارد تومان رسید. با این کارنامه در هفته گذشته تعداد خریداران سهام در بورس با رشد ۴/۳۸درصدی به ۲۱هزار و ۳۴۰نفر رسید. ارزش معاملات نیز از مرز ۲۸۸میلیارد تومان گذشت و شاخص نیز در کل هفته ۵۲۳واحد دیگر رشد کرد.