«شستا» بلوک 31‌درصدی «وپترو» راعرضه می‌کند

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس- مدیریت بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ۴۳/۳۱‌درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی در تاریخ ۱۹مرداد ماه جاری در بازار اول روز میز فروش قرار خواهد گرفت. سازمان خصوصی سازمان به وکالت از سازمان تامین اجتماعی ۴۳/۳۱‌درصد معادل یک‌میلیارد و ۸۲۰‌میلیون سهم از سهام سرمایه‌گذاری پتروشیمی را با قیمت پایه ۹۵۸ ریال (به شرط آنکه قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه کمتر از ۹۵۸ریال نباشد) و به صورت یکجا و نقد و اقساط (۲۰‌درصد نقد و ۸۰‌درصد اقساط) واگذار خواهد کرد. بر اساس این گزارش سهام این شرکت روز ۱۹ مردادماه جاری در بازار اول بورس اوراق بهادار تهران عرضه خواهد شد. با توجه به توقف نماد معاملاتی این شرکت در اولین جلسه معاملاتی پس از ۱۹ مردادماه جاری، این عرضه انجام خواهد شد.

کارگزاران خریدار در صورتی مجاز به ورود سفارش خرید در سامانه معاملاتی خواهند بود که سه‌درصد ارزش سهام مورد معامله بر اساس قیمت پایه را به صورت نقدی یا ضمانت‌نامه بانکی بدون قید و شرط از مشتری دریافت کرده و حسب مورد به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز یا به این شرکت ارائه کنند.

در صورتی که خریدار به تعهدات خود پس از ورود سفارش خرید عمل نکند، ابتدا کلیه کارمزدهای معامله (به استثنای کارمزد کارگزار فروشنده) از محل وجه واریزی یا ضمانت‌نامه یاد شده تامین و بقیه آن به عنوان وجه التزام به حساب فروشنده واریز خواهد شد. همچنین کارمزد کارگزار فروشنده بر عهده سازمان خصوصی‌سازی خواهد بود.

کارگزارانی که در این گونه معاملات بدون دریافت مبلغ یاد شده یا ضمانت نامه بانکی از مشتری اقدام به ورود سفارش کنند راسا ملزم به پرداخت کلیه کارمزدهای معامله (به استثنای کارمزد کارگزار فروشنده) به حساب اشخاص مربوطه بوده و مازاد آن تا سقف ۳‌درصد ارزش معامله بر اساس قیمت پایه به حساب سازمان خصوصی‌سازی است.

همچنین سپرده سایر متقاضیان حداکثر ظرف دو روز کاری پس از اعلام برنده مسترد خواهد شد.بر اساس این گزارش، مهلت پرداخت حصه نقدی سهام حداکثر ۲۰ روز کاری پس از روز عرضه است. در این عرضه خریدار یا خریداران باید مشمول محدودیت‌های قانونی مندرج در اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب ۳۱/۴/۱۳۸۷ و قانون منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی و کشور مصوب سال ۱۳۷۷ نباشند.

اشخاصی که از بابت خرید سهام از سازمان خصوصی‌سازی بدهکار بوده و تمام یا بخشی از اقساط ثمن معامله را پرداخت نکرده و فاقد مجوز استمهال بدهی نیز هستند، قبل از شرکت در معامله، باید کلیه بدهی‌های معوق یا سررسید شده خود را به سازمان خصوصی‌سازی پرداخت کنند.همچنین ارائه سند تسویه خارج از پایاپای از سوی کارگزار فروشنده جهت قطعیت معامله مربوط به اشخاص مذکور و اشخاص تابعه یا وابسته آنها منوط به پرداخت بدهی‌های یاد شده خواهد بود. شرکت کارگزاری بانک صادرات (سهامی خاص) مسوولیت این عرضه را بر عهده خواهد داشت.