فارس- معاون سازمان خصوصی‌سازی با اعلام حجم واگذاری ۲‌هزار و ۸۰۰‌میلیارد‌تومانی در ۴ ماه نخست سال، از عرضه مشروط سهام شرکت‌های بیمه دانا و پالایشگاه‌های تبریز و اصفهان خبر داد. مهدی عقدایی در رابطه با حجم واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی در ۴ ماه نخست سال اظهار داشت: حجم کل واگذاری‌های انجام شده ۲‌هزار و ۸۰۰‌میلیارد‌تومان بود که عمده واگذاری‌ها از طریق بورس و شامل‌ شرکت‌هایی چون حفاری شمال، سایپا، ایران خودرو، بانک‌های صادرات و تجارت و... بوده است. وی در برابر این سوال که با توجه به ارائه گزارش‌های حسابرسی شده ۸۸ بیمه دانا، سهام این شرکت ۵/۱۰‌میلیارد‌تومان چه زمانی عرضه خواهد شد؟ پاسخ داد: این شرکت در تاریخ ۲۵ مرداد ماه مجمع سالانه‌ای را برگزار خواهد کرد. بنابراین امکان دارد سهام این شرکت بعد از مجمع سالانه در بورس عرضه شود. این در حالی است که اگر زمان مجمع به تعویق بیفتد، سهام این شرکت امکان دارد در روزهای آینده عرضه شود. عقدایی ادامه داد: ۳۹‌درصد از سهام این شرکت بابت رد دیون به سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی واگذار شده است. از سوی دیگر با توجه به واگذاری ۵‌درصد سهام به کارکنان بیمه دانا و همچنین تملک ۲۰‌درصدی دولت، حدود ۳۶‌درصد از سهام آن قابلیت واگذاری دارد.

این معاون سازمان خصوصی‌سازی در واکنش به این نکته که با توجه به کوچک بودن این شرکت و احتمال تقاضای مناسب برای خرید سهام آن در روز اول، چند‌درصد از سهام بیمه دانا در بورس عرضه خواهد شد؟ اظهار داشت: طبق آیین‌نامه‌های موجود کشف قیمت همه شرکت‌های جدید حدود ۵‌درصد است، بر همین اساس در اولین روز عرضه سهام بیمه دانا همان ۵‌درصد عرضه خواهد شد و در صورت استقبال بازار، در روزهای بعد از عرضه اولیه باقی سهام نیز عرضه می‌شود.

عقدایی خاطر‌نشان کرد: واگذاری دو پالایشگاه بندر عباس و تبریز نیز در برنامه سازمان خصوصی‌سازی قرار دارد که بعد از تاییدیه رییس سازمان بورس، سهام یکی از این دو شرکت در اولین فرصت عرضه خواهد شد که امکان دارد قبل از بیمه دانا این اقدام انجام شود.