کارنامه ثلث اول کارگزاران منتشر شد

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس- ارزش معاملات کارگزاران در چهار ماه ابتدایی سال جاری از ۱۵۲هزارمیلیارد ریال فراتر رفت. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت بورس اوراق بهادار تهران، از ابتدای سال جاری تا پایان تیر ماه ارزش خرید و فروش انجام شده توسط ۸۷ شرکت کارگزاری مبلغ ۱۵۲هزار و ۹۸۸میلیارد و ۶۶۴میلیون ریال بوده است که از این میزان ۷۳‌هزار و ۷۶۵میلیارد و ۹۹۸میلیون ریال به معاملات خرد و بلوک، ۱۵‌هزار و ۱۵۰میلیارد و ۵۹۸میلیون ریال به معاملات عمده و۶۴‌هزار و ۷۲میلیارد و ۷۸میلیون ریال نیز به سایر معاملات اختصاص داشت.

معاملات یاد شده در ۹۷۳هزار و ۱۵۲دفعه صورت گرفت. مقایسه آمارهای موجود نشان می‌دهد در بین ۸۷ شرکت کارگزاری، شرکت کارگزاری بانک ملت توانست با کسب ارزش معاملات معادل ۶۱‌هزار و ۸۰میلیارد و ۴۲۹میلیون ریال و اختصاص ۹۲/۳۹‌درصد از کل معاملات بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کند.

پس از این شرکت، شرکت‌های کارگزاری مفید و کارگزاری سرمایه‌گذاری ملی ایران هر کدام به ترتیب با کسب ارزش معاملات ۷۵۳۶میلیارد و ۹۵۱میلیون ریال و ۴۱۳۸‌میلیارد و ۶۵۸میلیارد ریال و اختصاص ۹۳/۴‌ و ۷۱/۲‌درصد از کل معاملات در رتبه‌های دوم و سوم بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در این میان کمترین ارزش معاملات مربوط به شرکت کارگزاری برهان سهند بود.

این شرکت با کسب ارزش معاملات ۶۳‌میلیارد و ۳۶۸میلیون ریال تنها ۰۴/۰‌درصد از کل معاملات بازار را انجام داد و در جایگاه هشتاد و هفتم قرار گرفت.

بر اساس این گزارش شرکت کارگزاری مفید در بین دیگر کارگزاران از لحاظ ارزش معاملات خرد و بلوک توانست رتبه نخست را به خود اختصاص دهد.

ارزش معاملات خرد و بلوک این شرکت مبلغ ۵۳۰۶میلیارد و ۶۴۶میلیون ریال بوده که معادل ۱۹/۷‌درصد از کل معاملات خرد و بلوک بازار است.

پس از «مفید» شرکت‌های کارگزاری بانک صادرات و تامین سرمایه نوین به ترتیب با اختصاص ۲۱/۴‌درصد و ۷۶/۳‌درصد از کل معاملات خرد و بلوک و ارزش ۳۱۰۷میلیارد و ۸۹میلیون ریال و ۲۷۷۰میلیارد و ۳۵۵میلیون ریال در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

از سوی دیگر شرکت کارگزاری برهان سهند با کسب ارزش معاملات خرد و بلوک معادل ۶۳میلیارد و ۳۶۸میلیون ریال تنها ۰۹/۰‌درصد از کل معاملات یاد شده را به خود اختصاص داد و در جایگاه آخر ایستاد.