گروه بورس- ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا پایان هفته اول مرداد ماه به حدود 5138 میلیارد‌ریال رسید.

کارشناس مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با بیان اینکه بیشتر از ۱۸۰۰ میلیارد‌ریال از این مقدار متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است، افزود: بیشترین ارزش در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است و پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری ممتاز و مهر ایرانیان بیشترین ارزش را از آن خود کرده‌اند.
ایمان مقدسیان خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران حقیقی بیش از 70‌درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری پارس، کارآفرین و نوین سامان بیشترین‌درصد تملک را به خود اختصاص داده‌اند.
وی ادامه داد: در هفته منتهی به ۶مرداد ماه بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بین منفی ۱۳/۰ تا مثبت ۵۸/۸‌درصد در نوسان بود. در حالی که بازدهی متوسط بورس تهران در این هفته ۸۲/۲‌درصد بود، ۶ صندوق سرمایه‌گذاری توانستند بازدهی افزون بر بازدهی بازار به دست آورند.
به گفته مقدسیان صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، ماه منتهی به 6مرداد ماه را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بیشترین بازده آنها به 14‌درصد رسید. همچنین بازدهی متوسط بازار طی این مدت 9/8‌درصد بود و 8 صندوق سرمایه‌گذاری توانستند بازدهی بالاتر از بازدهی بازار به دست آورند. کارشناس مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس افزود: در بین 4 صندوق سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه بزرگ، صندوق سرمایه‌گذاری ممتاز در ماه و هفته پیش بیشترین بازده‌ها را به دست آورد.
همچنین در دوره یکساله منتهی به هفته اول مرداد ماه صندوق سرمایه‌گذاری آگاه با ۹۸‌درصد بیشترین بازده را به خود اختصاص داده و پس از آن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری پویا با ۹۲ و سهم آشنا با ۷۵‌درصد بیشترین بازده‌ها را در این دوره یکساله داشته‌اند. همچنین تا تاریخ مورد گزارش بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و آگاه بود. این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب ۲۳۱، ۱۸۰ و ۱۷۱‌درصد بازدهی کسب کنند.