فارس- مدیرعامل شرکت بورس با اعلام میانگین بازدهی ۸/۲۹‌درصدی شاخص بازار سهام گفت: از این‌درصد بازدهی بیش از ۵/۱۰‌درصد مربوط به رشد قیمت سهام شرکت‌ها بوده و ۱۹‌درصد دیگر ناشی از تقسیم سود شرکت‌ها در مجامع است. حسن قالیباف اصل در رابطه با رکوردشکنی سه باره شاخص از ابتدای سال تاکنون اظهار داشت: این متغیر ابتدای سال بر روی عدد ۱۲‌هزار و ۵۳۷ واحدی قرار داشت و بعد از عبور از مرزهای روانی ۱۴ و ۱۵‌هزار واحدی، تاکنون بیش از ۳‌هزار و ۷۰۰ واحد رشد کرده و دیروز با افزایش ۲۰۴ واحد دیگر به ۱۶‌هزار و ۲۸۱ واحد رسید. وی ادامه داد: با این اوصاف میانگین بازدهی سرمایه‌گذاری در بازار سهام از اول سال تا به امروز ۸/۲۹‌درصد است.

قالیباف اصل در برابر این سوال که این‌درصد از بازدهی ناشی از چه عواملی بوده پاسخ داد: براساس بررسی‌های به عمل آمده بیش از ۵/۱۰‌درصد مربوط به رشد قیمت سهام شرکت‌ها بوده و ۱۹‌درصد دیگر ناشی از تقسیم سود شرکت‌ها در مجامع است.

سخنگوی شرکت بورس خاطر نشان کرد: مساله ریسک سیاسی یکی از عوامل اثرگذار در روند شاخص بورس است؛ اما تقسیم سود مناسب شرکت‌ها در مجامع، تداوم رکود بازار‌های رقیب، و کاهش نرخ سود بانکی، ورود سرمایه و سرمایه‌گذاران جدید، اصلاح آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی، عملیاتی شدن معاملات آنلاین تریدینگ و بی‌توجهی سرمایه‌گذاران به تحریم‌ها منجر به کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و افزایش اعتماد به بازار سهام کشور شده است.

قالیباف اصل در واکنش به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا از ابتدای سال پیش‌بینی می‌شد که شاخص بورس موفق به ورود کانال ۱۶هزار واحدی شود و این روند تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، پاسخ داد: بله. با توجه به ظرفیت‌های موجود و حضور شرکت‌های اصل ۴۴ و بزرگ و همچنین با در نظر گرفتن رشد قیمت‌های جهانی برخی محصولات چنین پیش‌بینی وجود داشت.

وی افزود: با توجه به اتمام فصل مجامع، اطلاعات ۶ ماهه شرکت‌ها از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین انتظار می‌رود روند آتی شاخص بورس با نوسان‌های طبیعی همراه باشد.