فارس- معاون شرکت بورس از انجام ۱۲ قرارداد معاملات آتی سهام، وجود ۱۰۰ تقاضای خرید، برنامه افزایش تعداد کارگزاران و بررسی پذیرش ۵ شرکت جدید خبر داد. علی سنگینیان در رابطه با آخرین وضعیت معاملات آتی سهام که یکشنبه گذشته با سهام دو بانک پارسیان و کارآفرین شروع شده اظهار داشت: هرچند آغاز معاملات این ابزار جدید از هفته گذشته بوده اما معاملات آتی سهام در عمل از شنبه شروع شده است.

در این مدت به دلیل محدود بودن شرکت‌های مشمول و کارگزاران، ۱۲ قرارداد معاملات آتی سهام به ارزش ۳۲۰‌میلیون‌ریال برای تحویل در شهریور ماه منعقد شده است.

وی ادامه داد: در برابر محدود بودن فعلی معاملات این محصول به سهام دو بانک یاد شده، بیش از ۱۰۰ تقاضا وجود دارد. این در حالی است که بازار معاملات آتی سهام بازار جدید و تازه‌ای است که به مرور با افزایش تعداد شرکت‌ها و کارگزاران و فعالان توسعه می‌یابد و به آموزش و فرهنگ‌سازی نیاز دارد.

معاون مطالعات اقتصادی و توسعه بازار شرکت بورس در برابر این سوال که چه برنامه‌هایی برای افزایش معاملات این ابزار نوین در نظر گرفته شده پاسخ داد: با توجه به لزوم تنوع‌سازی و افزایش تعداد شرکت‌ها و صنایع مشمول معاملات آتی، پرونده ۵ شرکت بورسی آماده طرح در اولین جلسه هیات پذیرش اوراق بهادار است. از سوی دیگر با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی هماهنگی شده که تعداد کارگزاران نیز افزایش یابد.

سنگینیان در خاتمه با اشاره به برگزاری جلسه آموزشی بعد از ظهر امروز برای تعدادی از کارگزاران گفت: برنامه آموزش و فرهنگ‌سازی بر افزایش معاملات این محصول ادامه دارد و در آینده همایشی نیز در این خصوص برگزار می‌شود.