بازار مثبت - ۱۳ مرداد ۸۹

گروه بورس- همایون دارابی: بازار سهام دیروز نیز تحت تاثیر حضور نقدینگی قوی در بازار شاهد رشد سه رقمی شاخص بود تا بار دیگر شاخص با ثبت رشد ۲۰۴درصدی بتواند به ۱۶هزار و ۲۸۱واحد برسد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در تحولات سیاسی سخنان دکتر احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری در مورد آمادگی برای مذاکره با طرف‌های آمریکایی و کاهش تنش‌های سیاسی تا حدودی شرایط مناسبی را شاهد بود.

در تحولات اقتصادی بازارهای جهانی، رشد بهای فلزات سبب شد تا شرایط بهتری بر بازار حاکم شود. ماحصل این شرایط مناسب در آغاز معاملات دیروز تشکیل صف‌های خرید قابل‌ملاحظه در نمادهایی نظیر مبارکه، سرمایه‌گذاری غدیر، سایپا و مخابرات بود که در ادامه بازار نمادهای دیگری نظیر ایران خودرو، حفاری شمال، آذرآب، سرمایه‌گذاری رنا، پالایشگاه اصفهان و بیمه البرز نیز به صف خرید رسیدند. انتظار برای عرضه سهام جدید از جمله سهام بیمه دانا و پالایشگاه‌های تبریز و بندرعباس دیروز سبب تاثیر بر نمادهای وابسته شد. دیروز خبرهای اولیه حکایت از آن داشت که صورت‌های حسابرسی شده بیمه دانا به عنوان آخرین مداراک باقی مانده برای عرضه این شرکت نیز به بورس داده شده است. این خبر، بیمه البرز تنها نماد بیمه‌ای بدون صف را به صف خرید رساند. پالایشگاه اصفهان نیز دیروز تا‌درصدهای مثبت از سوی معامله‌گران حمایت شد.

روز گذشته در گروه پیمانکاری انتشار مصاحبه ای از سوی مدیرعامل صدرا مبنی بر اعلام سود ۲۵۰ ریالی برای سال ۸۹ سبب تحرک معامله‌گران شد تا با تشکیل صف خرید در نماد سرمایه‌گذاری صنعت معدن، نمادهای دیگری نیز همانند آذرآب نیز با صف همراه شوند. در این گروه تقدیر ریاست جمهوری از مدیرعامل حفاری شمال در مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران مهار چاه «نفت شهر» نیز تاثیر مثبتی بر جو معاملاتی حفاری شمال گذاشت.

در گروه بانکی، معامله‌گران روز گذشته شرایط آرامی را شاهد بودند که هیچ یک از نمادها را به صف خرید نرساند. گروه بانکی جزو معدود گروه‌هایی بود که دیروز صف خرید را در خود نداشت. در گروه خودرویی، معامله‌گران در نزدیکی مجمع فوق‌العاده سرمایه‌گذاری رنا شاهد تشکیل صف خرید بودند. از سویی سرمایه‌گذاری رنا با پیش‌بینی دریافت ۴۸۳ریال سود از مجمع سایپا، در صورت تقسیم سود بیشتر در این مجمع می تواند با تعدیل سود مواجه باشد. در گروه خودرویی، ایران خودرو نیز دیروز به صف خرید رسید با توجه به معامله پیش روی سایپا، برخی از کارشناسان در انتظار آن هستند که این معامله و همچنین افزایش پی بر ای بازار به تغییر پی‌ بر ‌ای کل گروه خودرویی منجر شود. در گروه فلزی، دیروز فولاد مبارکه در شرایطی تعادل در‌درصدهای مثبت را شاهد بود که برخی خبرهای اولیه از کاهش واردات فولاد به دلیل محدودیت‌های بانکی اخیر خبر می دهد. در همین حال روز دوشنبه نرخ‌های معامله شده فولاد در بورس کالا تا حدودی انتظارات اولیه معامله‌گران را برآورده نکرد. انتظار می‌رود با توجه به کشش بازار در صورت عدم تحمیل نرخ‌های فروش دولتی رشد فروش شرکت‌های فولادی افزایش پیدا کند.

در مجموع، بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص کل رشد مناسبی را تجربه کرد. ارزش معاملات نیز به ۵۷/۶میلیارد تومان رسید که ۱۰/۷درصد آن را معاملات ۲۳میلیون سهم فولاد مبارکه تشکیل داد. از ۲۲۵نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۸۱ نماد با افت ارزش و ۱۳۹ نماد با رشد قیمت مواجه شدند.