روزهای خوش بورس

گروه بورس- همایون دارابی: سلسه رکورد‌شکنی‌های بورس تهران دیروز نیز با رشد ۹/۲۰۷واحدی شاخص و عبور آن از مرز ۱۶هزار واحد ادامه یافت تا سال ۸۹ سالی رکوردشکن باشد. در بازار دیروز معامله‌گران با بازگشایی مثبت بازارهای جهانی شاهد رشد نمادهای وابسته به خصوص تشکیل صف خرید برای نماد مبارکه بودند که این امر به رشد شاخص کمک کرد. در همین حال تشکیل صف خرید برای نماد مخابرات نیز سهم موثری در رشد بازار داشت.

در آغاز معاملات دیروز معامله‌گران در بازگشایی بازارهای جهانی شاهد رشد بهای بیلت و مس بودند که بهای مس با عبور از مرز ۷هزار و ۳۰۰دلار و معاملات آتی بیلت با رسیدن به ۴۸۵دلار در هر تن توجه‌ها را به سوی خود جلب کردند. در همین حال دیروز در بورس کالا نیز مبارکه فروش محصولات خود را بالای قیمت‌های بودجه صورت داد که برای معامله‌گران جالب توجه بود. مبارکه با صف خرید بیش از ۱۰‌میلیون به کار خود پایان داد.

اما شگفتی‌ساز بازار دیروز توقف ابتدای وقت نمادهای گروه بهمن، سرمایه‌گذاری‌های ملی و بهمن و اعتبار ایران بود که به دلیل اعلام توافق بر سر فروش سهام سایپا متوقف شدند. در حالی که بازار روز یکشنبه شاهد شایعات متعدد در مورد عدم انجام این معامله و تشکیل صف فروش برای نمادهای بهمن و سرمایه‌گذاری ملی بود، اعلام توافق در پیش مجمع سایپا تعجب بازار را برانگیخت. براساس خبرهای اولیه توافق بر سر فروش نقد و اقساط سه ساله در نرخ ۵هزار و ۳۵۰ریالی حاصل شده است. با انجام این توافق عملا قطعی شدن معامله بلوک ۱۸درصدی دولتی نیز قابل تاکید است تا عملا مدیریت و مالکیت سایپا در اختیار کارکنان این شرکت و مدیران آن قرار گیرد؛ چرا که در حال حاضر با فرض انجام این معامله، میزان سهام کارکنان سایپا به ۳۶درصد می‌رسد که با احتساب سهام سرمایه‌گذاری سایپا و رنا و حتی بدون رای باقی سهام در اختیار ایدرو، مالکیت این شرکت در اختیار کارکنان قرار می‌گیرد.

با انجام معامله سهام متعلق به گروه بهمن عملا پرونده مالکیت سایپا بسته شد و تنها ایران خودرو با ساختار شکننده سهام داری خود باقی می‌ماند.

در بازار دیروز در نماد مخابرات انتشار شایعاتی در مورد تغییر تعرفه مکالمات ثابت، نماد را با صف خرید همراه کرد.

در گروه بانکی نماد‌های بانکی دیروز به جز سینا که تحت تاثیر رشد قیمت سهام مخابرات تا تشکیل صف خرید نیز پیش رفت، شرایط متعادلی داشتند. در گروه بیمه‌ای مساله پیچیده شده افزایش سرمایه بیمه دی نیز مورد توجه معامله‌گران است. انتظار می‌رود مجمع که دیروز نماد این شرکت برای برگزاری آن متوقف شد، مجددا به تنفس برخورد کند.

در مجموع بازار دیروز بازاری در حال رشد بود که پس از دو روز افت ابتدای هفته، روحیه جدیدی به معامله‌گران بخشید. از دیدگاه کارشناسان، وجود نقدینگی فعال در بازار سبب شده است دوره‌های افت و رشد بازار کوتاه‌تر از گذشته شده و دیگر کمتر هفته‌های منفی یا مثبت پیوسته در بازار رخ می‌دهد. در معاملات دیروز مجموع ۹/۴۴ میلیارد تومان سهام معامله شد که ۴/۱۳درصد آن را معاملات ۳/۱۰میلیون سهم کارآفرین تشکیل داد. از مجموع ۲۲۱ نمادی که دیروز روی تابلو رفت، ۷۷ نماد با افت ارزش و ۱۴۴نماد با کاهش قیمت مواجه شدند.