گروه بورس- ۱۱ شرکت سیمانی گزارش عملکرد سه ماه نخست امسال را منتشر کردند.

بنابر اطلاعات منتشره از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، سیمان اصفهان اطلاعات مربوط به پیش‌بینی سود هر سهم را بدون در نظر گرفتن آثار ناشی از آزادسازی حامل‌های انرژی مبلغ دوهزار و ۵۰ ریال اعلام کرده است. سیمان اصفهان طی عملکرد سه ماهه به ازای هر سهم ۵۵۴ سود کنار گذاشت که معادل ۲۷‌درصد بودجه امسال را پوشش داد. از سوی دیگر، درآمد حاصل از فروش شرکت در این دوره به مبلغ ۱۰۸میلیارد و ۸۵۱میلیون ریال رسید که ۲۳‌درصد بودجه فروش شرکت را محقق کرده است.

افزایش در عملکرد سه ماهه «سمازن»

این در حالی است که سیمان مازندران تحقق ۳۹‌درصد سود هر سهم و پوشش ۲۶‌درصدی فروش امسال را طی سه ماهه گزارش کرده است.

بر این اساس فروش سه ماه سیمان مازندران با ۵۳‌درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ۲۷۰میلیارد و ۸۸۱میلیون ریال رسید. همچنین سود تحقق یافته هر سهم نیز با ۱۱۹درصد افزایش نسبت به بهار سال ۸۸ به ۲۸۳ریال افزایش یافت.

افزایش ۸۵‌ریالی سود سیمان بجنورد

پیش‌بینی سود هر سهم سیمان بجنورد با ۸۵‌ریال رشد به ۴۸۰ریال رسید. شرکت پیش‌بینی درآمد هر سهم امسال را در فروردین ماه مبلغ ۳۹۵ریال اعلام کرده بود که دلایل تعدیل را افزایش مقدار تولید و فروش به دلیل استفاده از موجودی کلینکر پایان سال مالی ۱۳۸۸، افزایش بهای تمام شده کالای فروش رفته ناشی از مصرف ۱۸۰ هزار تن کلینکر از محل موجودی پایان دوره و افزایش هزینه‌های تولیدی، افزایش میزان تخفیفات فروش با توجه به وضعیت بازار و وجود رقبا و افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل صادراتی عنوان کرده است. سیمان بجنورد طی سه ماه نخست سال با تحقق ۱۴۵ریال سود به ازای هر سهم معادل ۳۰‌درصد از سود هر سهم را کنار گذاشت. از سوی دیگر درآمد حاصل از فروش سه ماهه شرکت با ۲۳۰‌درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل معادل ۳۲‌درصد بودجه فروش سیمان بجنورد را پوشش داده است.

کاهش ۳۵ریالی سود «سخرز»

پیش‌بینی سود هر سهم سیمان خزر با ۳۵‌ریال کاهش مواجه شد. شرکت درآمد هر سهم امسال را با ۲۳۰میلیارد ریال سرمایه به طور خالص مبلغ ۴۲۹ریال پیش‌بینی کرد و سه ماهه ۱۶‌درصد آن را کنار گذاشت. بر این اساس فروش سیمان خزر با ۱۱‌درصد کاهش و سود محقق شده آن نیز با ۴۷‌درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل روبه‌رو بوده است.

سیمان خزر دلایل تغییرات را افزایش مقدار تولید و فروش کلینکر و سیمان، افزایش هزینه‌های جذب نشده در تولید و هزینه‌های تعمیرات اساسی دانسته است.

تعدیل سه ریالی سود «سشمال»‌

پیش‌بینی سود هر سهم سیمان شمال در حالی ۱۷۶ریال اعلام شد که شرکت ۴۱‌درصد سود هر سهم را تا پایان خرداد ماه کنار گذاشته است.

پیش‌بینی عملکرد امسال سیمان شمال در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب فروش ۱۴‌درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۱۳‌درصد افزایش، سود عملیاتی ۲‌درصد کاهش و سود پس از کسر مالیات ۵‌درصد کاهش نشان می‌دهد.

شرکت مبلغ ۳۹میلیارد ریال بابت هزینه‌های تشویقی فروش درسرفصل هزینه‌های عمومی، اداری و تشکیلاتی سال ۸۹ منظور کرده است.

پوشش ۲۲‌درصدی سود «ستران»

سیمان تهران درآمد هر سهم امسال را ۵۴۸ریال پیش‌بینی کرده که تا پایان خرداد ماه برای هر سهم ۱۲۱ریال سود کنار گذاشت. بر این اساس پوشش ۲۲‌درصدی سود هر سهم «ستران» طی سه ماه نخست سال صورت گرفته است. از سوی دیگر ۲۴‌درصد درآمد حاصل از فروش شرکت طی سه ماه سال محقق شده است. کاهش نسبت بهای تمام شده به فروش در سه ماهه منتهی به خرداد ماه نسبت به بودجه ۱۲ماهه ۸۹ به دلیل عدم تحقق بعضی از هزینه‌ها از جمله هزینه‌های کارکنان و سربار (تعمیرات و سایر) است که از سه ماهه دوم به بعد تحقق می‌یابد.

سیمان داراب دیگر شرکت گروه سیمانی است که پوشش ۵۳‌درصدی سود هر سهم را طی عملکرد سه ماهه گزارش داده است. سیمان داراب درآمد هر سهم امسال را با ۲۴۹میلیارد و ۶۰۶میلیون ریال سرمایه به طور خالص مبلغ ۷۲۰ریال پیش‌بینی کرد که تا پایان خرداد ماه ۳۸۵ریال سود برای هر سهم کنار گذاشت. پیش‌بینی عملکرد امسال «ساراب» در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب فروش ۵درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۱۵‌درصد افزایش، سود عملیاتی ۲۶‌درصد کاهش و سود پس از کسر مالیات ۲۹‌درصدکاهش نشان می‌دهد.

پوشش ۷۳‌درصدی سود «سغرب»

درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های سیمان غرب شامل سود حاصل از فروش سهام شرکت سیمان بجنورد به مبلغ ۳۴میلیارد و ۱۳۴میلیون ریال (معادل ۴۹‌درصد از سود خالص) است. شرکت طی اطلاعات قبلی ارسالی در خصوص عملکرد سال‌های مالی ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ نیز سود حاصل از فروش سهام شرکت سیمان بجنورد را پیش‌بینی کرده بود که عملا در هیچ یک از سال‌های مذکور این درآمد محقق نشد.

سیمان غرب درآمد هر سهم امسال را با ۳۰۰میلیارد ریال سرمایه به طور خالص مبلغ ۲۱۸ریال پیش‌بینی کرده که تا پایان خرداد ماه ۷۳‌درصد از سود هر سهم را پوشش داده است.

اعلام سود «سصوفی» با سرمایه جدید

سیمان صوفیان درآمد هر سهم امسال را با سرمایه جدید اعلام کرد. بر اساس گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، «سصوفی» درآمد هر سهم امسال را با ۵۵۰میلیون ریال سرمایه به طور خالص ۳۰۶ریال پیش‌بینی کرد که سه ماهه ۲۵درصد آن را محقق کرد. شایان ذکر است، شرکت قصد دارد سرمایه‌گذاری در سهام شرکت سیمان زنجان را که معادل ۷۵‌درصد بهای تمام شده کل سرمایه‌گذاری‌های شرکت است، در سال مالی ۸۹ واگذار کند.

سیمان کردستان گزارش سه ماهه داد

پیش‌بینی عملکرد امسال سیمان کردستان در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب فروش ۳‌درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۲۰‌درصد افزایش، سود عملیاتی ۲۳‌درصد کاهش و سود پس از کسر مالیات ۲۷‌درصد کاهش نشان می‌دهد.

سیمان کردستان درآمد هر سهم امسال را با ۱۶۲میلیارد ریال سرمایه به طور خالص مبلغ یک‌هزار و ۲۰۶ریال پیش‌بینی کرده که سه ماهه ۴۲‌درصد سود هر سهم را محقق کرده است.

از سوی دیگر درآمد حاصل از فروش شرکت تا پایان خرداد ماه به ۲۱۲میلیارد و ۶‌میلیون ریال رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۶‌درصد افزایش یافته است و ۳۲‌درصد بودجه شرکت را پوشش داد.

کاهش سود سه ماهه «سکارون»

سود هر سهم سیمان کارون تا پایان خرداد ماه با ۴۲‌درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل مواجه شد. سیمان کارون درآمد هر سهم امسال را ۶۴۶ریال پیش‌بینی کرده که طی سه ماه نخست سال با تحقق ۱۳۷ریالی سود هر سهم معادل ۲۱‌درصد سود امسال را محقق کرد. پیش‌بینی عملکرد امسال شرکت در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب فروش ۴‌درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۱۲‌درصد افزایش، سود عملیاتی ۵درصد کاهش و سود پس از کسر مالیات ۳۰‌درصد کاهش نشان می‌دهد. سیمان کارون طرح توسعه ۳,۵۰۰تنی خط دوم را در دست اجرا دارد که با انجام هزینه‌ای به مبلغ ۷۷۵میلیارد و ۵۲۳میلیون ریال (با پیشرفت ۶۲درصد) زمان بهره‌برداری آن اعلام نشده است.