گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته نخستین روز کاری در مرداد ماه و پس از پایان فصل مجامع را با رشد ۸۶واحدی شاخص کل شروع کرد. در بازار دیروز شاخص توانست به ۱۵هزار و ۴۵۵ واحد برسد تا عملا نیمی از راه برای رسیدن به رکورد ۱۶هزار واحد را طی کرده باشد. در بازار سهام دیروز معامله‌گران در شروع بازار با تحولات مهمی روبه‌رو بودند.

در مسائل سیاسی معامله‌گران با اعلام احتمال از سر‌گیری مذاکرات با گروه وین مواجه بودند. رییس‌جمهوری در ماه گذشته بر آغاز مذاکرات پس از گذشت یک دوره توقف تاکید کرده بود. در تحولات درون بازار معامله‌گران شاهد اعلام صدور مجوز نخستین صندوق زمین و مسکن بودند. این امر یک ابزار جدید را در اختیار بازار سرمایه قرار می‌دهد.

معامله‌گران دیروز تحت تاثیر رشد بازارهای جهانی بودند. رشد بهای بیلت فولادی به مرز ۴۳۰دلار در هر تن و مس به مرز ۷هزار‌دلار و سرب و روی به مرز ۲هزار‌دلار موجب شد تا شرکت‌های وابسته به بازارهای جهانی، رفتار مثبتی را به نمایش بگذارند که در این میان تشکیل صف‌های خرید برای نمادهای فولاد مبارکه و سنگ آهن گل گهر بیش از موارد دیگر به چشم می‌آمد.

در بازار دیروز روند بازگشایی نمادها پس از برگزاری مجامع با انتشار گزارش‌های سه ماهه و بازگشایی ۱۸ نماد ادامه یافت که در این میان نمادهای حفاری شمال و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات از اهمیت بیشتری برخوردار بودند.

در گروه فلزی دیروز صف خرید فولاد مبارکه به دنبال اعلام گزارش مناسب در ۳ماهه و همچنین رشد بازار جهانی تشکیل شد که به معامله بیش از ۱۴میلیون سهم منجر شد.

در نماد مخابرات ایران دیروز گزارش سه ماهه شرکت مخابرات ایران و دو شرکت مهم ارتباطات سیار و مخابرات تهران منتشر شد که با احتساب هزینه‌های پروانه فعالیت گزارش‌های رو به رشدی را به نمایش گذاشتند که تاثیر مثبتی بر روند قیمت سهام گذاشت.

در گروه شرکت‌های هلدینگی دیروز خبرهای اولیه از برگزاری مجمع پتروشیمی زاگرس در بازار منتشر شد که براساس آن ۳۰۰میلیارد‌تومان سود در مجمع این شرکت تقسیم شده است. در صورت صحت این خبر، غدیر در موقعیت تعدیل سود قرار خواهد گرفت. غدیر پیش از این به دلیل خرید سهام پتروشیمی‌های زاگرس و پردیس نیز در آستانه تعدیل سود قرار داشت.

در گروه غذایی دیروز عرضه عمده قند مرودشت با خرید این سهام انجام شد.

در گروه پیمانکاری معامله‌گران پس از انتشار گزارش مناسب حفاری شمال شاهد بازگشایی مثبت این نماد نسبت به قیمت تعادلی آن بودند.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود. ارزش معاملات دیروز به ۹/۴۱میلیارد‌تومان رسید که ۴/۳۴درصد آن مربوط به معامله ۲۹میلیون سهم پتروشیمی فن‌آوران بود. از ۲۰۲ نمادی که دیروز به روی تابلو رفت ۷۱نماد با کاهش قیمت و ۱۲۴نماد با رشد قیمت همراه شدند.