فارس- مدیرعامل تامین سرمایه امین از انتشار اوراق مشارکت با مکانیزم جدید به میزان ۸‌میلیارد‌تومان طی روزهای آینده در بورس خبر داد. «محمد آرام بنیار» گفت: در ایران نیز به دلیل نبود‌ساز و کار معاملات این ابزار در بازار سهام، اوراق مشارکت در بازار اولیه یعنی بازار پول شکل و معامله می‌شد، اما طبق قانون توسعه ابزارهای مالی و همچنین بودجه ۸۹ و مصوبات شورای پول اعتبار، سازمان بورس می‌تواند مرجع صدور نظارت بر انجام معاملات اوراق مشارکت در فرابورس یا بورس اوراق بهادارا باشد. این مقام مسوول با بیان اینکه حجم کل اوراق مشارکت در سال جاری ۴۰هزار‌میلیارد‌ریال در نظر گرفته شده، خاطرنشان کرد: سازمان بورس می‌تواند در مرحله اول به شرکت‌های بورسی و سپس به طرح‌های بخش خصوصی و در مرحله سوم به شرکت‌های تولیدی که دارای طرح‌های توجیهی اقتصادی هستند، مجوز صدور اوراق مشارکت را صادر کند.

آرام اظهار داشت: در این رابطه مقرر است برای نخستین بار اوراق مشارکت «لیزینگ ایران و شرق» به میزان ۸‌میلیارد‌تومان با تضمین نرخ سود ۱۷‌درصدی، بدون نرخ جریمه و شکست در فرابورس عرضه و پذیره‌نویسی شود. در مرحله بعد نیز برای تامین مالی اوراق بین‌المللی ساختمان با ۲۰‌میلیارد‌تومان و سپس با ۴۰‌میلیارد‌تومان اوراق مشارکت منتشر خواهد شد.

وی با بیان اینکه این اوراق ۴ ساله بوده و از طریق همه کارگزاران فرابورس قابل معامله است، ادامه داد: ناشر این اوراق شرکت لیزینگ ایران و شرق (متعلق به سرمایه‌گذاری تدبیر) است. این شرکت با سرمایه ۱۰‌میلیارد‌تومانی اولین شرکت لیزینگی دارای مجوز از بانک مرکزی مجوز بوده و بین ۲۴ تا ۲۵‌درصد سود خالص داشته است. به گفته آرام، عامل این اوراق مشارکت کارگزاری بانک پارسیان، ضامن آن نیز بانک پارسیان و بازارگردان این اوراق شرکت تامین سرمایه امین است. شرکت تامین سرمایه امین علاوه بر این به عنوان امین این اوراق فعالیت خواهد کرد. این در حالی است که اوراق مشارکت لیزینگ ایران شرق تا دوشنبه جاری یا از اول هفته آینده از طریق فرابورس منتشر و پذیره‌نویسی می‌شود. مدیرعامل تامین سرمایه امین خاطرنشان کرد: سیستم تسویه و معاملات بورس این اوراق از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بوده و حداکثر خرید برای متقاضیان ۵۰۰‌میلیون‌تومان تعیین شده است. کارمزد آن نیز ۶۶‌هزارم‌درصد خواهد بود.

بازارگردانی جدید در راه است

آرام در بخش دیگری از اظهارات خود به برنامه بازارگردانی سهام طبق دستورالعمل سازمان بورس اشاره کرد و گفت: بعد از ۹ ماه مطالعه بر روی سهام چندین شرکت و انجام مجازی فعالیت، طی هفته آینده بازارگردانی سهام البرز دارو برای

نخستین‌بار شروع خواهد شد. در صورت انجام این برنامه و ارائه نتایج به سازمان بورس طی یکی دو ماه آینده، برای بازارگردانی سهام ۲۰ شرکت دیگر بورسی آمادگی خواهیم داشت.