سنا- عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار با اشاره به عملیاتی شدن قراردادهای آتی (فیوچرز) سهام در آینده نزدیک، تنوع بخشی به بازار سرمایه و پوشش ریسک بازار متناسب را از مزایای این ابزار مالی برشمرد. محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به تصویب دستورالعمل معاملات قرارداد آتی سهام در بورس اوراق بهادار تهران و الحاقیه دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران در خصوص پذیرش قراردادهای آتی سهام گفت: پیشنهاد یاد شده از مدت‌ها پیش مطرح و کار کارشناسی روی آن انجام شده است. وی گفت: در این راستا، کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار هم نظر مساعد خود را اعلام کرد و آیین‌نامه اولیه نهایی شد که انتظار می‌رود به زودی شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

این عضو شورای عالی بورس تصریح کرد: در حال حاضر بخش نرم‌افزاری معاملات و سایر بسترهای لازم برای انجام این کار عملی شده است.وی مهم‌ترین بخش کار را اخذ مجوز شرعی قراردادهای آتی سهام دانست و ادامه داد: هم‌اکنون باید روی سخت‌افزارهای لازم متمرکز شده و معاملات روی چند شرکت به صورت آزمایشی انجام شود.

وی در برابر این مطلب که آیا بومی‌سازی نرم‌افزار، مشکلاتی را برای کارگزاران پدید آورده است؟ ابراز داشت: باید واقعیت‌های بازار سرمایه را بشناسیم تا متناسب با واقعیت‌های جامعه تصمیم‌گیری شود. در این راستا بومی‌سازی را یکی از رویکردها و مسیرهای اصلی حرکت بازار سرمایه می‌دانیم، هرچند که باید مسائل خاص بومی‌سازی را هم بپذیریم.

پورابراهیمی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما نسبت به استقبال از فیوچرز سهام چیست؟ ابراز داشت: ایجاد تنوع در حوزه فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها با توجه به ذائقه‌های متفاوت سرمایه‌گذاری ضروری به نظر می‌رسد،‌ که باید در این راستا کار جدی انجام بگیرد.

پورابراهیمی تاکید کرد: ورود این ابزار به حوزه اوراق بهادار، به طور قطع می‌تواند به تنوع در فعالیت‌های بازار و رفع نیاز فعالان بازار سرمایه کمک کند.عضو شورای عالی بورس با اشاره به اینکه مهم‌تر از این قضیه وجود ریسک در بازار سرمایه است، افزود: در دنیا از این ابزارها به عنوان ابزار پوشش ریسک نام برده می‌شود.

وی با بیان اینکه ماهیت ابزارهایی مانند فیوچرز، ‌آپشن و سایر ابزارهای این حوزه، پوشش ریسک است، خاطرنشان کرد: بنابراین با توجه به وضعیت بازار و به منظور حفظ منافع سهامداران جزء، این ابزار می‌تواند به پوشش ریسک کمک کند و به طور قطع مورد استقبال قرار می‌گیرد و آثار آن با اجرایی شدن ابزارها مشخص خواهد شد.