مشاوران پذیرش رتبه‌بندی می‌شود

عکس: نگار متین‌نیا

سنا- هفدهمین گردهمایی ماهانه کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با حضور حسن قالیباف، مدیرعامل شرکت بورس، به تشریح فعالیت‌های مشترک کارگزاران و شرکت بورس اختصاص یافت.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار در این نشست یکی از موارد مهم در دستور کار را پذیرش شرکت‌های متقاضی ورود به بورس عنوان کرد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امسال ۱۲ شرکت در بورس اوراق بهادار پذیرش خواهند شد که در این راستا فعالیت‌های مشترکی میان شرکت بورس و کارگزاران وجود دارد.

حسن قالیباف با اشاره به اینکه بحث امیدنامه‌ها، افشای اطلاعات و سرعت پذیرش از موارد مهمی است که از سوی شرکت بورس دنبال می‌شود، تصریح کرد: تهیه امیدنامه و برخی موارد دیگر مانند کسب اطلاعات لازم در حوزه فعالیت شرکت بورس نیست، اما بارها دیده شده که کارگزار مشاور، اطلاعات لازم را در خصوص شرکت ندارند.

وی ادامه داد: کارگزارانی که به عنوان مشاور انتخاب می‌شوند، باید به طور منظم و مرتب با شرکت‌ها ارتباط داشته باشند.

وی با بیان اینکه در حال تهیه یک دستورالعمل مشترک با سازمان بورس و کانون کارگزاران هستیم، ابراز داشت: این دستورالعمل در خصوص رتبه‌بندی مشاوران پذیرش است که موجب توانمند شدن مشاوران پذیرش می‌شود.

قالیباف افزود: رتبه‌بندی کارگزاران بر این اساس امکان چانه‌زنی را برای آنان فراهم می‌کند، به گونه‌ای که کارگزاران با رتبه‌های بالاتر، هنگام انعقاد قرارداد با شرکت‌ها می‌توانند نرخ‌های بالاتری را دریافت کنند. مدیرعامل شرکت به بحث بازاریابی به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های امسال شرکت بورس اشاره و به کارگزاران پیشنهاد کرد تا در بحث بازاریابی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فعال‌تر عمل کنند.

تسهیل در اعطای مجوز تالار

وی گفت: در نظر داریم تا امسال در نحوه اعطای مجوز راه‌اندازی تالار اختصاصی بازنگری انجام داده و شرایط آن را تسهیل کنیم که این دستورالعمل به زودی ابلاغ می‌شود. قالیباف با بیان اینکه در صورت تسهیل شرایط در چارچوب دستورالعمل، فرآیند اعطای مجوز تسریع می‌شود، ابراز داشت: به علاوه در راستای ماده ۳۴ قانون بازار اوراق بهادار، دستورالعمل عضویت نیز مصوب و به سازمان بورس ارسال شد که به زودی ابلاغ می‌شود.

دسترسی به بازار سرمایه

وی هدف بلندمدت از تالارهای مناطق را حفظ آنها دانست و ابراز داشت: برنامه‌ای برای گسترش تالارهای مناطق نداریم، البته تالارهایی که دارای مجوز هستند باید فعال تر عمل کرده و انگیزه را برای حضور سایرین فراهم کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته به ۹۹ شعبه نمایندگی، مجوز راه‌اندازی تالار اختصاصی داده شد، افزود: امسال نیز تاکنون به بیش از ۶۶ شعبه مجوز داده شده است، که در حال حاضر با بازنگری‌های انجام شده در دستورالعمل، شرایط سهل‌تری برای راه اندازی تالارهای اختصاصی فراهم شده است.

آموزش در بورس

وی با بیان اینکه آموزش در تهران و تالارهای مناطق امسال هم از سوی شرکت بورس پیگیری می‌شود،‌ تصریح کرد: مقرر شده تا با همکاری کانون کارگزاران و سازمان بورس، ‌بحث آموزش اعضا را پیگیری کنیم، تا کارکنان در مورد مقررات و آیین نامه‌ها به روز باشند.

قالیباف با بیان اینکه آیین نامه بازارگردانی در بازار سرمایه در سال ۸۷ تصویب و در سال ۸۸ با همکاری کانون کارگزاران دوباره مورد بررسی قرار گرفت،‌ ادامه داد: این دستورالعمل، بازنگری و بسیاری از محدودیت‌ها برداشته شد که می‌تواند به افزایش نقدشوندگی بازار کمک کند. وی یادآوری کرد: از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار نیز برای ایجاد کد بازارگردانی کمک خواسته شد.

نظرخواهی در خصوص دستورالعمل معاملات آنلاین

مدیرعامل شرکت بورس با اشاره به اینکه برای راه‌اندازی معاملات آنلاین در بورس اوراق بهادار،‌ زحمات زیادی کشیده شده است، به کارگزاران توصیه کرد تا نظرات خود را در خصوص آیین‌نامه و مقررات دسترسی آنلاین به بازار اعلام کنند.

قالیباف در خصوص انجام معاملات آتی سهام نیز تصریح کرد: دستورالعمل انجام معاملات آتی سهام نیز تصویب شده و منتظر ابلاغ آن هستیم.

صندوق‌های سرمایه گذاری کمکی برای مدیریت ریسک

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار با بیان اینکه بیشتر کارگزاران در حال حاضر دارای صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند، تاکید کرد: وجود صندوق‌های سرمایه‌گذاری امکان جدیدی در بازار سهام به شمار رفته و به مدیریت ریسک سرمایه‌گذاران کمک می‌کند،‌ به علاوه سرمایه‌گذاران می‌توانند به صورت حرفه ای در بازار فعال شوند.

وی با تاکید بر اینکه خرید تک سهم برای سهامداران زیان به همراه دارد، خاطرنشان کرد: باید به دنبال صندوق‌های بزرگ سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار باشیم.