گروه بورس- کارشناس مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس از سه تقاضای جدید برای تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری در سهام خبر داد.

«مهرداد فرح‌آبادی» گفت: شرکت‌های «تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو»، کارگزاری «مهرآفرین» و کارگزاری «سیماب‌گون» سه متقاضی جدید راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری هستند که با بررسی مدارک لازم مجوز پذیره‌نویسی آنها صادر خواهد شد.
وی اضافه کرد: از میان این سه متقاضی، «تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو» قصد دارد پذیره‌نویسی خود را از 20 تیرماه به مدت چهار روز آغاز کند. «فرح‌آبادی» افزود: موسسان این صندوق مبلغ 500 میلیون تومان را به‌صورت نقدی پرداخت کرده‌اند و طی چهار روز هم می‌توانند ظرفیت‌های خالی خود را به متقاضیان خرید واحدهای سرمایه‌گذاری ارائه کنند.
وی ابعاد این صندوق را در ابعاد کوچک خواند و گفت: متولیان این صندوق قصد دارند با برگزاری مجمع، بیش از۶۰ هزار سهامدار تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو را با ابعاد سرمایه‌گذاری در این صندوق آشنا کند.
آخرین خبرها از صندوق‌های سرمایه‌گذاری
از سوی دیگر «ایمان مقدسیان»، دیگر کارشناس مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: در هفته منتهی به نهم تیرماه ۸۹، بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بین منفی ۵/۱ تا مثبت ۳/۲ درصد در نوسان بود.
وی افزود: در حالی که بازدهی متوسط بورس تهران در این هفته 43 صدم درصد بود، 9 صندوق سرمایه‌گذاری توانستند بازدهی افزون بر بازدهی بازار به دست آورند. وی ادامه داد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، ماه منتهی به نهم تیرماه امسال را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بیشترین بازده آنها به 35/8 درصد رسید.
وی در عین حال گفت: بازدهی متوسط بازار طی این مدت ۲۹/۳ درصد بود و ۸ صندوق سرمایه‌گذاری توانستند بازدهی بالاتر از بازدهی بازار به دست آورند. «مقدسیان» در مورد فعالیت صندوق‌های در ابعاد بزرگ گفت: در بین ۴ صندوق سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه بزرگ، صندوق سرمایه‌گذاری ممتاز در ماه پیش و صندوق سرمایه‌گذاری امین گلوبال در هفته گذشته بیشترین بازده‌ها را به دست آوردند.
وی اضافه کرد: همچنین در دوره یک‌ساله منتهی به نهم تیرماه 89، صندوق سرمایه‌گذاری آگاه با 87 درصد بیشترین بازده را به خود اختصاص داده و پس از آن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری پویا با 76 و سهم آشنا با 65 درصد بیشترین بازده‌ها را در این دوره یکساله داشته‌اند.
کارشناس مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در مورد بازدهی صندوق‌ها گفت: تا تاریخ نهم تیرماه امسال، بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و آگاه بود. این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب ۱۹۴، ۱۶۶ و ۱۵۱ درصد بازدهی کسب کنند.
وی گفت: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا تاریخ نهم تیرماه، به بیش از 4هزار و 270 میلیارد ریال رسید که بیشتر از یک هزار و 646 میلیارد ریال از این مقدار متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است.
وی افزود: بیشترین ارزش در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است. پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری ممتاز و مهرایرانیان بیشترین ارزش را از آن خود کرده‌اند.
وی در مورد سهم سرمایه‌گذاری حقیقی‌ها در صندوق‌ها گفت: سرمایه‌گذاران حقیقی بیش از 68 درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. وی اضافه کرد: در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری پارس، کارآفرین و نوین سامان بیشترین درصد تملک را به خود اختصاص داده‌اند.