گروه بورس -همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته شاهد تداوم رشد قیمتی و افزایش شاخص کل بود.

در بازار دیروز شاخص کل به میزان ۹/۱۸واحد رشد کرد که البته کمتر از رشد روز دوشنبه بود؛ اما همچنان به عنوان نشانه‌ای از رشد بازار تلقی شد و جو مثبت ملموسی در مقایسه با ابتدای هفته بر بازار حاکم بود. دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که پس از چند هفته نگرانی سیاسی، نشانه‌هایی از کاهش نگرانی سیاسی به چشم می‌خورد. ابراز آمادگی‌گروه ۱+۵ برای از سرگیری مذاکرات با تهران و همچنین برخی از اظهار‌نظرها در حاشیه آماده شدن مجلس برای بررسی طرح صیانت از دستاوردهای هسته‌ای سبب شده است برخی از کارشناسان در انتظار کاهش تنش‌ها باشند.

در همین حال در صحنه اقتصاد جهانی نیز به‌رغم کاهش سرعت رشد قیمت مواد خام و فلزات، همچنان شرایط مثبتی بر بازارها حاکم است. دیروز نتایج مجمع فولاد مبارکه و تقسیم ۵۰۰ریالی این شرکت موضوع بحث کارشناسان بود. تقسیم بالای سود نقدی در شرکت‌های بورسی نظیر دو پتروشیمی خارک و اراک امسال به موضوعی مورد بحث بدل شده است. از یک سو برخی از کارشناسان این میزان تقسیم سود را نشانه شرایط خوب صنایع و سودسازی آنها قلمداد کرده و در انتظار تکرار این امر در دیگر شرکت‌های بورسی هستند که مشخصا در این میان برخی از بانک‌ها و شرکت‌های خودرویی از دید این‌گروه از کارشناسان می‌تواند تقسیم‌های سنگینی را از محل سود محقق شده و سود انباشته صورت دهند. در مقابل این دیدگاه‌گروهی از کارشناسان تقسیم‌های نقدی سنگین را موجب بروز مشکل در نقدینگی شرکت‌ها، افزایش هزینه‌های مالی و افت سرمایه در‌گردش و به تبع آن کاهش قدرت مانور مدیران، قلمداد کرده و با توجه به در پیش بودن اجرای طرح تحول و همچنین مشکلات نظام بانکی در تامین تسهیلات، شرایط دشواری را برای شرکت‌هایی که اینک با تقسیم سودهای سنگین به کار خود پایان می‌دهند، پیش‌بینی می‌کنند. در این میان تقسیم سود‌های سنگین اما می‌تواند در کوتاه‌مدت به کمک نقدینگی معامله‌گران آمده و باعث تزریق نقدینگی جدید به بازار شود.

در معاملات دیروز معامله‌گران شاهد تشدید رقابت بر سر بلوک ۱۸درصد سایپا و عبور قیمت این بلوک از مرز ۴هزار ریال بودند. این رقابت در مقطعی با پرش بیش از ۱۰۰ریالی یکی از رقبا همراه شد که نشان‌دهنده تمایل رقبا به پایان این رقابت ۱۰ روزه است. در همین حال البته این رقابت و رشد قیمت، تجدید‌کننده خاطرات نامناسبی در مورد معاملات مشابه در گذشته است که خریداران پس از رقابتی احساسی، برای سال‌ها درگیر پرداخت اقساط و افت قیمت سهام خریداری شده بوده اند. در همین حال دیروز نماد معاملات عادی سایپا نیز با معاملات پرحجمی روبه‌رو بود که در آن برخی از رقبای بلوک ۱۸‌درصدی به جمع آوری سهام از بازار پرداختند.

در‌ گروه خودرویی، گروه بهمن، سود تلفیقی سال‌های ۸۸ و ۸۹ را با کاهش نسبت به سود شرکت اصلی پیش‌بینی کرد.

در مجموع بازار دیروز با معامله ۶/۳۲میلیارد‌تومان سهام مواجه شد که ۸/۲۷درصد آن را معامله ۴/۴۰میلیون سهم سایپا تشکیل داد. از ۱۷۸ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۶۸ نماد با افت ارزش و ۱۰۲نماد با رشد قیمت معامله شدند.