گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد جو ضعیفی بود که در آن شاخص کل به میزان ۷۹/۵۶واحد افت کرد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که تحولات نماد مخابرات مهم‌ترین مساله پیش روی بازار بود.

به دنبال سخنان وزیر ارتباطات در هفته گذشته و طرح مساله ودایع مشترکان نزد این شرکت، معاملات این نماد که تاثیر مستقیمی بر شرایط کلی بازار دارد، متاثر شد. با توجه به افت دیروز نماد مخابرات، شاخص نیز رو به کاهش گذاشت.

در همین حال دیروز وزیر مخابرات در مصاحبه‌ای خاطرنشان کرد: پس‌گرفتن ودیعه‌های تلفن همراه فقط با پس دادن سیم‌کارت میسر است. وی افزود: در مصاحبه‌ای که در حاشیه جلسه هیات دولت انجام شد، بخشی از مصاحبه پخش نشد.

وی گفت: خبرنگاران در آن روز سوال دیگری کردند که آیا امکان تبدیل ودیعه به سهام وجود دارد و من گفتم مشترکان باید پول خودشان را بگیرند و در بورس سهام بخرند. وی ادامه داد: وضعیت سهام روز به روز بهتر می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند در این بخش مشارکت داشته باشند. در همین حال رقابت ماراتن گونه بر سر بلوک ۱۸درصدی سایپا دیروز وارد نهمین روز کاری خود شد و معامله‌گران ارزش این بلوک را به ۷۰۳میلیارد‌تومان (هر سهم ۳هزار و ۷۵۷) رساندند.

در بازار دیروز‌ گروه پیمانکاری نیز با مازاد عرضه مواجه بود. این امر در شرایطی رخ داد که مدیرعامل شرکت ملی نفت از پرداخت نخستین پیش پرداخت‌ها به پیمانکاران فازهای پارس جنوبی خبر داده است.

به گفته قلعه‌بانی، قرارداد طرح توسعه فازهای ۱۳، ۱۴، ۱۹ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی از همان روز انعقاد عملیاتی شده است و با توجه به اینکه بخشی از پیش پرداخت هر یک از پروژه‌ها به پیمانکاران آنها پرداخت شده، روزشمار ۳۵ ماه برای این پروژه‌ها از همان روز امضای قرارداد کلید خورده است.

اعتبار لازم برای اجرای این فازها از محل صندوق تخصصی سرمایه‌گذاری در بخش انرژی (Energy Fund) تامین شده که با مشارکت و آورده بانک‌ها و موسسه‌های مالی و اعتباری داخلی ایجاد می‌شود. در بازار دیروز در‌ گروه مالی معامله‌گران با توجه به نزدیکی زمان برگزاری مجامع بانک‌های دولتی شاهد رشد اندک این نمادها بودند.

در‌ گروه شرکت‌های هلدینگی دیروز نماد سرمایه‌گذاری بانک ملی برای برگزاری مجمع سالانه متوقف شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن شاخص کل با افت مواجه شد و ارزش معاملات نیز با کاهش به ۹/۱۶میلیارد‌تومان رسید که ۵/۱۴درصد آن را معامله ۵/۱۲میلیون سهم مخابرات تشکیل داد. از ۱۷۹ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۹۶نماد با کاهش قیمت و ۸۰ نماد با رشد ارزش دادوستد شدند.