گروه بورس- قرارداد سرمایه‌گذاری، بهره‌برداری و واگذاری مجتمع بندری پارس به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه در عسلویه امضا شد. به گزارش خبرنگار ما، قرارداد یاد شده روز سه‌شنبه طی مراسمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به امضای «محمد حسین داجمر» مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و «موسی سوری» مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس رسید.

به موجب این قرارداد، بهره‌برداری از هفت پست اسکله مجتمع بندری پارس به طول بیش از دو کیلومتر با آبخور ۱۱ تا ۱۵ متر به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران واگذار خواهد شد.

این قرارداد۱۵ ساله در دوره‌های پنج ساله قابل تمدید است. علاوه براین براساس قرارداد یاد شده این شرکت در تکمیل و ساخت محوطه‌های بندری و انبارهای سرپوشیده، انبارهای روباز، ابنیه و تجهیز و راهبری ترمینال کانتینری، فله و کالای عمومی در محدوده مجتمع بندری منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس که در راستای طرح جامع بندر خدماتی پارس صورت می‌گیرد و همچنین در تامین تجهیزات مورد نیاز برای هر فعالیت سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

سرمایه‌گذاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این طرح بالغ بر ۵۰ میلیارد‌تومان است که یک سوم آن در ساخت و‌ساز زیر بنایی و دو سوم آن در تامین تجهیزات انجام خواهد شد.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مراسم امضای این قرارداد گفت:در حالی که تعداد کشتی‌های این شرکت در زمان انقلاب به ۴۲ فروند و ظرفیت ناوگان آن به ۵۲۰‌هزار تن می‌رسید، امروز شاهد فعالیت ۱۶۰ فروندکشتی با ظرفیت ۵/۵میلیون تن در ناوگان این شرکت در اقصی نقاط جهان هستیم.

داجمر با اشاره به رشد ناوگان و ظرفیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی پنج سال اخیر گفت: ۳/۲میلیون تن از ظرفیت یاد شده طی سال‌های اخیر به ناوگان این شرکت افزوده شده است.

داجمر با بیان اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مجموعه گسترده‌ای از زنجیره حمل‌ونقل را در اختیار دارد، افزود: این شرکت جلب رضایت مشتریان و کاهش قیمت تمام شده کالا و حمل‌ونقل را در دستور کار خود قرارداده است و امیدواریم بتوانیم با تنوع بخشی به مبادی ورودی کشور از ظرفیت‌های مختلف استفاده کنیم و حمل‌ونقل مضاعف در کشور را کاهش دهیم.

داجمر در خصوص زمان اجرایی شدن این قرارداد نیز اظهار داشت: امیدواریم این قرارداد را با هماهنگی با صاحبان کالا و انتقال برخی از تجهیزاتی که در بنادر دیگر در اختیار داریم به بندر پارس هر چه سریع‌تر اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه سفارش ساخت گنتری کرین‌های مورد نیاز بندر پارس سال آینده انجام خواهد شد، افزود: سرمایه‌گذاری در باراندازهای این بندر را به زودی شروع خواهیم کرد. مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نیز در مراسم امضای این قرارداد گفت: بهره‌برداری از مجتمع بندری پارس موجب کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل کالا به داخل کشور و صادرات محصولات به خارج از کشور خواهد شد. «موسی سوری» تاکید کرد: با بهره‌برداری از این مجتمع بندری شاهد رونق عظیم اقتصادی در پارس جنوبی، استان بوشهر و کشور خواهیم بود. وی افزود: اداره مجتمع بندری پارس و سرمایه‌گذاری در این بندر تا سقف ۵۰۰ میلیارد ریال از سوی کشتیرانی دستاوردهای بسیار ارزشمندی را برای کشور محقق خواهد کرد.

سوری با بیان اینکه تولید‌کنندگان می‌توانند محصولات خود را از طریق بندرپارس با هزینه پایین‌تر صادر کنند، افزود: با بهره‌برداری از این بندر شاهد ادامه تصمیمات و موفقیت‌های بزرگ دولت در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس هستیم.