گروه بورس- همایون دارابی: بازار داد‌وستد سهام روز گذشته نیز کم توان ظاهر شد و با افت اندک ۴۵/۱واحدی شاخص به کار خود پایان داد. در همین حال کاهش ارزش معاملات و رسیدن آن به سطح ۸/۲۲میلیارد‌تومان در بازار دیروز نشان از رکود بازار و کاهش انگیزه معامله‌گران داشت. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که بهبود اندک در شرایط بازارهای جهانی از فشارهای وارده به نمادهای وابسته به این بازارها کاست. در عین حال تقویت بازارهای جهانی در حدی نبود که بتواند فشار تقاضایی را به وجود آورد، هر چند که نمادهای‌ گروه تولید‌‌کنندگان روی و سرب با داشتن بازیگرانی خاص با صف‌های خرید مواجه بودند.

در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات کلان موثر بر بازار در انتظار مصاحبه مطبوعاتی ریاست‌جمهور بودند که انتظار می‌رود در برگیرنده خبرهای مهمی باشد. همین انتظار سبب شد تا بازار از نوسان‌های سنگین به دور باشد.

در معاملات دیروز سرانجام پرونده معامله عمده بلوک ۱۸درصدی ایران خودرو بسته شد و با توافق رقبا این بلوک در ۳هزار و ۶۷۸‌ریال معامله شد. در همین حال نگاه‌ها به سوی رقابت سایپا نیز معطوف است، جایی که البته با رخداد توافقی مشابه امروز (سه‌شنبه) رقابت پایان خواهد یافت.

در نماد سایپا البته حساسیت‌ها بسیار کمتر از ایران خودرو است و شمار قابل‌ملاحظه سهامداران‌درصدی و وجود فروشندگان بالقوه، روند آتی سهام را متاثر خواهد کرد. در بازار دیروز ایران خودرو گزارش عملکرد سال ۸۸ خود را با تعدیل مثبت عایدی به میزان ۳۸۹‌ریال اعلام کرد که البته حداکثر سود قابل تقسیم شرکت معادل ۱۸۰ریال است. این گزارش البته پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

در بازار دیروز در‌ گروه فلزی معامله‌گران شاهد انتشار گزارش آلومینیوم ایران مبنی بر تعطیلی خطوط قدیمی این شرکت براساس دستور قضایی بودند که این مساله مشکلات این واحد زیان‌ده را افزایش خواهد داد. در این‌ گروه دیروز نماد دو فولاد‌ساز عمده بورس فولاد مبارکه و فولاد خوزستان بازگشایی شد که به‌رغم رشد قیمت جهانی بیلت، این دو نماد بازگشایی مناسبی را شاهد نبودند. در مجموع بازار دیروز بازاری همچنان ضعیف بود که در آن ارزش معاملات به ۸/۲۲میلیارد‌تومان رسید که ۴/۶درصد آن را معاملات بانک کارآفرین تشکیل داد. این کاهش ارزش معاملات نشان از حاکمیت رکود در بازار داشت. از مجموع ۱۹۳ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۸۲نماد با کاهش ارزش و ۱۰۶نماد با افزایش قیمت معامله شدند.