گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شروع هفته‌ای ضعیف و کم فروغ را رقم زد هر چند که این شروع ضعیف با افت شاخص همراه نبود. در بازار دیروز معامله‌گران شاهد رشد ۱۳واحدی شاخص بودند؛ اما این امر مانع از برداشت ضعیف از شرایط بازار نشد و در کفه تقاضای بازار دیروز، وزنه‌های سنگینی به چشم نمی‌خورد. کارشناسان بازار تداوم رقابت بر سر بلوک‌های خودرویی و همچنین بی‌انگیزگی معامله‌گران ناشی از تحولات سیاسی را عامل ضعف آغاز هفته معاملات ارزیابی می‌کنند. در تحولات سیاسی معامله‌گران در انتظار مصاحبه مطبوعاتی دکتر احمدی‌نژاد هستند که امروز دوشنبه برگزار خواهد شد. برخی منابع خبری خاطر نشان کرده‌اند که رییس‌جمهوری در این مصاحبه شرایط کشورمان را برای مذاکره با‌ گروه ۱+۵بیان خواهد کرد. همچنین موضع‌گیری رسمی در مقابل صدور قطعنامه شورای امنیت و حرکت‌های انفرادی برخی از کشورها در برقراری تحریم‌های یک جانبه از جمله مواردی است که انتظار می‌رود در این مصاحبه مطرح شود. در همین حال با نزدیک شدن به زمان اجرای طرح هدفمند کردن یارانه این بخش از سخنان ریاست‌جمهوری نیز مورد توجه ویژه کارشناسان بازار خواهد بود. انتظار می‌رود این سخنان شرایط آتی بازار را رقم زده و بازار را از انتظار کنونی به ویژه در مسائل سیاسی و اقتصادی خارج سازد.

در همین حال کارشناسان معتقدند با توجه به تغییراتی که از امروز(دوشنبه) در دامنه نوسان روزانه سهام انجام خواهد شد، شرایط بازار می‌تواند دستخوش تغییر شود. افزایش دامنه نوسان سهام از سه و نیم به چهار‌درصد سبب خواهد شد تا حرکت قیمتی شرکت‌های بزرگ بورس تسهیل شود. در همین حال به دلیل افزایش فرصت نوسان‌گیری در نمادهای کوچک این‌ گروه با کاهش فعالیت‌ها مواجه خواهند شد. در همین حال انتظار معامله‌گران برای کاهش کارمزدها به عنوان یکی از عوامل رونق بخشی معاملات تنها با جابه‌جایی ارقام تشکیل‌دهنده در کارمزد مواجه شده است. نسبت دامنه نوسان به کارمزد یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تشویقی برای انجام معاملات بیشتر یا کاهش تمایلات معامله‌گری ارزیابی می‌شود.

معامله‌گران بازار سرمایه همچنین در شرایط موثر بر بازار شاهد رشد بهای فلزات در انتهای معاملات روز جمعه و پیش از توقف بازارهای جهانی بودند. در همین حال اگر چه رشد بهای بیلت و رسیدن آن به مرز ۴۳۰‌دلار، نوید معاملات خوبی را برای فولاد مبارکه داشت، اما این نماد در ابتدای وقت معاملات دیروز برای اعلام تعدیل مثبت عایدی متوقف شد.

با توجه به غیبت نماد‌های مبارکه و ملی مس در بازار دیروز، نمادهای‌ گروه تولید‌کنندگان روی و سرب از رشد قیمت این فلزات متاثر شده و به‌رغم آنکه همچنان نرخ‌های این فلزات در حاشیه زیان شرکت‌های تولید‌کننده قرار دارد، دیروز صف‌های خرید اندکی برای این نمادها تشکیل شد.

در بازار دیروز رقابت بر سر بلوک‌های خودرویی وارد دومین هفته کاری شد. در ابتدای وقت دیروز البته برخی از رقبا از وارد کردن سفارش به سیستم معاملات به ویژه در نماد ایران خودرو خودداری کردند که این مساله موجب شد برخی از معامله‌گران احتمال انجام معاملات در روز گذشته را مطرح کنند، اما این امر محقق نشد و با کاهش سرعت رقابت، رقبا مجددا وارد بازار شدند. انتظار می‌رود با توجه به حضور قوی رقبا، رقابت در این نمادها احتمالا در روزهای آینده نیز ادامه پیدا کند. در همین حال دیروز نمادهای معاملات عادی خودروسازان با مازاد عرضه و تشکیل صف‌های فروش شکننده مواجه شد.

در بازار دیروز در‌ گروه بانکی نماد بانک پارسیان بازگشایی شد. در این‌ گروه با نزدیک شدن زمان برگزاری مجامع عمومی بانک‌ها و بیمه‌ها، تحرکات سهامداران این نمادها نیز افزایش می‌یابد. در بازار دیروز در‌ گروه معدنی ارسال لایحه اصلاح قانون معادن به مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین موضوع پیش روی کارشناسان بود. هر چند مفاد این لایحه هنوز منتشر نشده است و با توجه به اهمیت بحث، این لایحه دستخوش تغییرات زیادی در مجلس خواهد شد، اما می‌توان انتظار داشت تا زمان تصویب نهایی این لایحه، تحولات آن موضوع مهم و موثری بر بازار باشد. در‌ گروه معدنی دیروز نزدیک به ۵/۱درصد سهام گل‌گهر مورد دادوستد قرار ‌گرفت که احتمالا این بلوک از فرهنگیان به یکی از فولاد سازان منتقل شده است. با انجام این معامله که ۶۴درصد ارزش کل معاملات دیروز را تشکیل داد، حجم کل معاملات به ۳۹‌میلیارد‌تومان بالغ شد. از مجموع ۱۶۷ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۶۲نماد با افت قیمت و ۱۰۴نماد با رشد قیمت معامله شدند.