گشایش دفتر اروپایی جذب سرمایه‌گذاران خارجی بورس

ایرنا- مدیرعامل سرمایه‌گذاری کارآمد از گشایش قریب‌الوقوع دفتر ویژه جذب سرمایه‌گذاران خارجی به بورس ایران در قلب اروپا خبر داد. «علی کارآمد» روز گذشته در جمع خبرنگاران با تشریح فعالیت‌های این شرکت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران، گفت: سرمایه‌گذاری کارآمد پس از فعالیت‌های موفق در جذب سرمایه‌گذاران ایرانی داخل کشور به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، به‌زودی از طریق افتتاح دفتری در کشور چک، به جذب سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم اروپا و همچنین سرمایه‌گذاران خارجی مایل به فعالیت در بورس تهران اقدام خواهد کرد.

وی با اشاره به بازدهی ۴/۵۷درصدی بورس تهران در سال گذشته، گفت: بازار سرمایه ایران در سال گذشته به سرمایه‌گذاران ۵۷درصد بازدهی داد و در دو ماه نخست سال جاری نیز بازدهی بورس به۱/۱۳درصد می‌رسد و این در شرایطی است که بازارهای مالی و بورس‌های فعال دنیا با رکود فراگیر و مشکلات نقدینگی و در مجموع بحران اقتصادی مواجه شده بودند. وی ادامه داد: بورس تهران با شرایط ذکر شده یک دوران پررونق و پویا را پشت سر گذاشت، تا جایی که سرمایه‌گذاران از آن سوی مرزها به عدم بهره‌مندی از بازدهی بسیار قابل‌توجه بورس تهران طی سال گذشته غبطه خورده و این سوال را به طور دائم تکرار کنند که چرا زودتر از این به سراغ بازار سرمایه ایران نیامدند؟

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که چرا فعالیت‌های برون مرزی سرمایه‌گذاری کارآمد قرار است از قلب اروپا آغاز شود؟ گفت: با توجه به این که برخی از کشورهای اروپایی از جمله یونان، پرتغال و اسپانیا با بحران اقتصادی و بدهی‌های کلان مواجه شدند، در حال حاضر بازارهای مالی و غیرمالی قاره سبز برای سرمایه‌گذاران اروپایی، جذابیت ندارد.

وی افزود: از این رو آنها به دنبال سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و بورس‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری هستند و از آنجا که بورس تهران از یک سال گذشته تاکنون بازدهی قابل‌توجهی داشته، اطمینان برای امنیت سرمایه‌گذاری در کشور ایران برای این سرمایه‌گذاران به وجود آمده است.

به گفته وی، هم‌اکنون بهترین زمان برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی به ویژه اروپایی‌ها در بازار سرمایه ایران است.

این فعال اقتصادی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در نخستین روزهای سال در مورد اهمیت سرمایه‌گذاری در بورس، گفت: مقام معظم رهبری در نخستین روزهای سال جاری در اظهاراتی بیان کردند: «بسیاری از کسانی که سرمایه دارند، پول دارند، درآمدهای کلانی دارند، نمی‌دانند این درآمدها را چگونه صرف کنند. اینجا هم باز همان اصلاح الگوی مصرف خود را نشان می‌دهد. پول را به جای سرمایه‌گذاری تولیدی، مصرف تجملات می‌کنند؟ سفرهای خارجی بیهوده، بی‌ثمر، پرخرج و احیانا فسادآور، بهانه برای تغییر وسایل خانه، وسایل زندگی؟ این چیزها یک حرکت مسرفانه است نسبت به ثروت. می‌شود پول را، درآمد را سرمایه‌گذاری کرد. امروز وسایل این کار فراهم است. با فعال شدن بورس‌هایی که در کشور هست، می‌توان سرمایه‌گذاری کرد. همه می‌توانند آنچه را که دارند، در سرمایه‌گذاری‌ها دخالت بدهند.»

وی ادامه داد: طبیعی است که این بیانات نشان می‌دهد که مجموعه نظام به توسعه بازار سرمایه و همچنین ورود سرمایه‌های داخلی و خارجی و به طور کلی مقوله سرمایه‌گذاری تاکید ویژه دارد و همین موضوع امنیت لازم سرمایه‌گذاری را در بازار سرمایه کشور فراهم کرده است، از این رو به نظر می‌رسد در شرایط کنونی سرمایه‌گذاری در بورس تهران از گزینه‌های اصلی ایرانیان مقیم خارج از کشور و خارجی‌ها و همچنین سرمایه‌گذاران داخلی باشد.

کارآمد در ادامه از راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری ویژه ایرانیان مقیم خارج از کشور در آینده‌ای نزدیک سخن گفت و افزود: پس از فعال شدن دفتر نمایندگی اروپا و همچنین توسعه فعالیت‌های داخلی و اخذ مجوزهای لازم از سازمان بورس، سرمایه‌گذاری کارآمد صندوق مشترک سرمایه‌گذاری راه‌اندازی می‌کند تا هم سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور، از طریق خرید صندوق‌های مشاع بتوانند در بورس ایران سرمایه‌گذاری کنند و هم افراد غیرحرفه‌ای داخلی بتوانند از طریق این صندوق‌ها به بورس وارد شده و هم دارایی آنها توسط افراد حرفه‌ای مدیریت شود.

مدیرعامل این شرکت سرمایه‌گذاری در برابر این سوال که کارآمد در داخل کشور چه فعالیت‌هایی دارد؟ گفت: در پنج سال گذشته سرمایه‌گذاری کارآمد با ارائه تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال در خصوص صنایع و بازارهای مالی مختلف سعی کرده که

تحلیل محوری در داد و ستد سهام در بورس را ارتقا دهد و شایعه محوری بتدریج به حاشیه رود، تا در بازار سرمایه معامله‌گران حرفه‌ای با تکیه بر تحلیل‌های کارشناسی بتوانند خرید و فروش سهام انجام دهند. از طرفی دیگر برای افراد غیرحرفه‌ای نیز دوره‌های آموزشی مقدماتی و پیشرفته برگزار شده یا در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: متاسفانه اغلب این دوره‌ها با توجه به شایعه محور بودن بخش عمده‌ای از بازار، با استقبال مناسبی روبه‌رو نمی‌شود، ولی با این حال هم از طریق این دوره‌های آموزشی و هم از طریق مدیریت دارایی و مشاوره سعی شده تا به غیرحرفه‌ای‌ها کمک شود تا آنها نیز در کنار افراد حرفه‌ای بتوانند در بورس بازدهی داشته و سود مورد انتظار خود را به دست آورند.

وی گفت: در سرمایه‌گذاری کارآمد یک‌گروه تحلیلی فعالیت می‌کند که به صورت مستمر دوره‌های آموزشی تحلیل تکنیکال، بنیادی، امواج، هارمونیک و تحلیل زمانی را برپا می‌کند، افزون بر این از طریق سایت تحلیلی www.karamadgroup.com تحلیل‌های این‌ گروه کارشناسی به صورت رایگان در اختیار فعالان بازار سرمایه قرار می‌گیرد.

وی، تحلیل وضعیت بازار طلا و ارز را از دیگر تحلیل‌های روزانه‌گروه تحلیلی کارآمد عنوان کرد و گفت: طلا و ارز جزو تحلیل‌های روزانه سایت است که به صورت آنلاین وضعیت این بازارها را رصد و تحلیل می‌کند، ضمن اینکه این‌گروه در بازار فیوچرز سکه نیز فعالیت‌های خوبی داشته و تحلیل‌های جامعی را در این خصوص طی چند ماه اخیر ارائه داده است. به گفته وی، پیگیری گمانه‌زنی‌های بازار و کسب خبر موثق از صحت و سقم شایعات برای عدم گمراهی معامله‌گران و اطلاع‌رسانی به موقع از طریق انتشار اخبار از جمله فعالیت‌هایی است که‌ گروه تحلیلی مزبور در سایت «karamadgroup» انجام می‌دهد.