دنیای اقتصاد- حاشیه‌های عرضه بلوک‌های ایران خودرو و سایپا حتی در روز عرضه این سهم نیز ادامه یافت؛ هرچند بلوک ۱۸‌درصدی ایران خودرو دیروز ساعت ۱۱ و ۲۵ دقیقه عرضه شد، اما به نظر می‌رسد ابهامات زیادی که این بلوک‌ها با خود دارند، عاملی شد تا خریداران در دقایق پایانی معاملات روز گذشته یک بار دیگر با تردید به عرضه این بلوک‌ها نگاه کنند. به این ترتیب در اولین روز از عرضه بلوک ۱۸‌درصدی ایران خودرو، تنها ۵ریال به قیمت پایه هر سهم این بلوک اضافه شد. آغاز پرحاشیه رقابت بر سر «خودرو»

گروه بورس- حاشیه‌های عرضه بلوک‌های ایران خودرو و سایپا حتی در روز عرضه این سهم نیز ادامه دارد؛ هر چند بلوک ۱۸‌درصدی ایران خودرو دیروز ساعت ۱۱ و ۲۵ دقیقه عرضه شد، اما به نظر می‌رسد ابهامات زیادی که این بلوک‌ها با خود دارند، عاملی شد تا خریداران در دقایق پایانی معاملات روز گذشته یک بار دیگر با تردید به عرضه این بلوک‌ها نگاه کنند.

به این ترتیب در اولین روز از عرضه بلوک ۱۸‌درصدی ایران خودرو، تنها ۵ریال به قیمت پایه هر سهم این بلوک اضافه می‌شود. روز گذشته در حالی که تمامی معاملات تحت تاثیر معامله بلوکی ایران خودرو قرار داشت، انتشار خبری مبنی بر حکم توقیف سهام متعلق به سازمان گسترش از سوی بنیاد مستضعفان شوک بزرگی به بازار بود. به طوری که در فاصله کوتاهی نمادهای ایران خودرو و سایپا با صف‌های فروش مواجه شدند. اما با ارسال نامه لغو حکم دادگاه از سوی سازمان خصوصی‌سازی، بلوک ۱۸‌درصدی ایران خودرو ساعت ۱۱ و ۲۵ دقیقه عرضه شد که تمامی این اخبار ضد و نقیض موجب شد اولین خریدار با تامل بیشتر در ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه در قیمت پایه درخواست خود را وارد سیستم کند. به این ترتیب که اولین تقاضا طبق شرایط آگهی سازمان خصوصی‌سازی با احتساب ۸۰‌درصد به اضافه قیمت روز یکشنبه در قیمت پایه ۳۳۳۷ریال وارد شد. این احتیاط خریدار اول از سوی دو خریدار دیگری که در این رقابت شرکت کردند نیز ادامه یافت. به طوری که خواست‌های بعدی به ترتیب قیمت‌های ۳۳۳۸، ۳۳۳۹ و ۳۳۴۰ریال بود. این در حالی است که خریدار سوم در ساعت ۱۱ و ۵۷دقیقه قیمت ۳۳۴۱ریال را وارد سیستم معاملات کرد ولی با وارد شدن قیمت ۳۳۴۲ریال در آخرین لحظه، رقابت سه خریدار بلوک ایران خودرو به امروز کشیده شد. روز گذشته کارگزاری‌های مفید، سرمایه‌گذاری ملی و بانک پارسیان برای خریداران رقابت کردند که در این میان کارگزاری مفید احتمالا برای انجمن قطعه‌سازان رقابت می‌کرد. همچنین بر اساس شنیده‌ها کارگزاری سرمایه‌گذاری ملی برای کنسرسیومی به رهبری سرمایه‌گذاری ملی و کارگزاری بانک پارسیان نیز از سوی زیرمجموعه‌های ایران خودرو اقدام به ثبت سفارش خرید کردند. حضور این سه خریدار رقابت ایران خودرو را گرم کرد و در فرصت کوتاه عرضه این بلوک، قیمت هر سهم ۵ ریال افزایش داشت. این در حالی است که امروز بازار با عرضه بلوک سایپا نیز مواجه است. عرضه‌ای که احتمالا با حضور رقبای بیشتر و متعدد از گروه‌های مختلف، ابهام در فروش بلوک ۱۸‌درصدی یا ۵/۱۵ درصدی آن را پررنگ‌تر می‌کند. هر چند بازار با احتمال تعدیل عرضه بلوک سایپا تا زمان تعیین تکلیف ۵/۲‌درصد سهام وثیقه شده این شرکت نیز روبه‌رو است.

تمامی این اتفاقات در حالی برای عرضه‌‌های ایران خودرو و سایپا رخ داد که سازمان خصوصی‌سازی برنامه عرضه این سهام را حداقل طی یک سال گذشته دنبال کرده است اما شرایط عرضه را به نحو مطلوب مهیا نکرده است. به نظر می‌رسد شرایط مناسب و تعیین نرخ سود بانکی ۶‌درصد برای خریداران اقساطی هر چند برای خریداران این بلوک مدیریتی جذابیت زیادی دارد اما حاشیه‌هایی که در آخرین لحظات رخ داده است، بازار را به شدت بدبین کرده است. با این حال با عرضه بلوک ۱۸‌درصدی بلوک ایران خودرو در دقایق پایانی، اولین عرضه عمده و تاریخی این شرکت رقم خورد. همچنین شرکت بورس دیروز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مطابق با تبصره ۲ ماده ۳ «آیین‌نامه نظام اقساطی واگذاری» و نحوه دریافت بهای حقوق قابل واگذاری مصوب شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی، روز معامله در بورس به عنوان تاریخ قطعی معامله محسوب می‌شود.

به‌رغم صراحت ماده مذکور رییس محترم سازمان خصوصی‌سازی طی نامه شماره ۲۸۴۸/۲/۸۹ مورخ ۳۰/۰۳/۱۳۸۹ اعلام کرده است: «نظر به اینکه قیمت‌گذاری سهام دو شرکت ایران خودرو و سایپا قبل از تشکیل مجمع عمومی عادی سالانه منتهی به سال ۱۳۸۸ شرکت مربوط مصوب و آگهی ‌گردیده است، بنابراین سود سال مذکور متعلق به خریداران سهام می‌باشد.»