گروه بورس- همایون دارابی: انتشار برخی از خبرها در مورد معامله عمده سهام ایران خودرو دیروز سبب آشفتگی بازار و سردرگمی معامله‌گران شد. در بازار دیروز، بر اساس اعلام یک‌ ماه قبل سازمان خصوصی‌سازی در مورد عرضه سهام ایران خودرو، معامله‌گران در انتظار این عرضه بودند که انتشار مصاحبه مدیرعامل سپرده‌گذاری در مورد وجود حکم دادگاه در مورد عدم عرضه سهام ایران خودرو سبب بر هم ریختگی بازار و تشکیل صف‌های فروش در ۳ نماد عمده ایران خودرو، سایپا و گروه بهمن شد.

این شرایط پس از ساعتی با انتشار مصاحبه معاون سازمان خصوصی‌سازی در مورد رفع مانع عرضه این بلوک تغییر کرد و این‌بار با گشایش نماد معامله عمده ایران خودرو در نیم ساعت پایانی، شرایط انتظاری بر بازار حاکم شد. در شرایطی که در معاملات عمده قبلی نظیر سرمایه‌گذاری غدیر، بازار در انتظار یک معامله بدون رقابت بود حضور سه رقیب

در بلوک ایران خودرو سبب شد تا نمادهای سایپا و‌ گروه بهمن با صف خرید به کار خود پایان دهند.

از دیدگاه کارشناسان، سلسله مشکلات سریالی در عرضه‌های بلوکی شرکت‌های عمده سبب کاهش اعتماد عمومی به بازار شده است، چرا که در خلال ماه‌های اخیر و به خصوص در مرتبه اولی که عرضه ایران خودرو در آخرین روزهای انجام عرضه به تعویق افتاده بود هیچ یک از مدیران بورس یا خصوصی‌سازی از وجود دعواهایی حقوقی در مورد سهام ایران خودرو و سایپا سخنی به میان نیاورده بودند. در همین حال در عرضه امروز (سه‌شنبه) سهام سایپا نیز بحث‌های در مورد کاهش بلوک از ۱۸ به کمتر از ۱۶درصد در جریان است. این کاهش هر چند به بهانه وثیقه بودن سهام صورت می‌گیرد، ولی در ساختار سهامداری سایپا از اهمیت حیاتی برخوردار است. پیش از این در قبل از عرضه سهام فولاد خوزستان نیز بازار شاهد کاهش موثر میزان سهام قابل عرضه این شرکت بودند که مشکلاتی را برای خریدار پدید آورد. در بازار دیروز در کنار‌ گروه خودرویی معامله‌گران در‌ گروه‌های دیگر نیز شاهد تحولاتی بود. معامله‌گران در بازار دیروز شاهد تقویت نسبی بازارهای جهانی بودند، امری که به رشد بهای فلزات منجر شد. در بازار دیروز در ابتدای وقت معاملاتی نماد ملی مس برای تعدیل سود هر سهم متوقف شد. انتظار می‌رود با توجه به رشد بهای مس در بازارهای جهانی نسبت به ابتدای سال ۸۸ تعدیل مثبتی توسط این شرکت اعلام شود. در همین حال دیروز نماد سیمان تهران نیز در انتهای بازار متوقف شد که این شرکت نیز با تعدیل مثبت عایدی همراه شد. در‌ گروه شرکت‌های انفورماتیکی که خبرهای اولیه حکایت از تعدیل سی‌درصدی این نماد دارد انتظار می‌رود این شرکت با افزایش سرمایه نیز مواجه باشد. در مجموع بازار دیروز بازاری آشفته و بدون خط مشخص حرکتی و تحت تاثیر تحولات نمادهای خودرویی بود که در نهایت به افت ۲۸/۲۴واحدی منجر شد. ارزش معاملات نیز دیروز به ۴/۲۷میلیارد‌تومان رسید که ۳/۴۸درصد این ارزش را معاملات سه نماد بهمن، ایران خودرو و سایپا تشکیل داد. از ۱۷۵نمادی که دیروز روی تابلو رفتند ۶۷ نماد با کاهش قیمت و ۱۰۴نماد را رشد قیمت همراه شدند.