گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد افت ۲۳/۶۰واحدی شاخص کل بود و از این نظر روزی ضعیف را پشت سر گذاشت. معامله‌گران بازار سهام دیروز در تحولات سیاسی شاهد تداوم برخوردهای لفظی بودند. به‌رغم به تعویق افتادن تصمیم اتحادیه اروپا برای اعلام تحریم‌های یک جانبه، معامله‌گران همچنان شاهد جو انتظاری در این زمینه هستند؛ هر چند که انتظار نمی‌رود این تحریم‌ها تاثیرات فوری و گسترده ای را بر بازار داشته باشد.

در بازار دیروز همچنین نزدیک بودن زمان انجام معاملات عمده دو شرکت خودروسازی نیز بر فضای بازار تاثیر داشت. حضور برخی از سرمایه‌گذاران عمده در کنسرسیوم‌های خرید و تمایل به حفظ و تامین نقدینگی سبب شده است تا حدودی از فعالیت‌های بازار کاسته شود. با توجه به افت سطح نقدینگی در درون بازار، بروز ضعف در معاملات به هنگام عرضه های سنگین دولتی امری عادی برای معامله‌گران تلقی می‌شود. در همین حال دیروز بازار با بازگشایی گسترده نمادهای متوقف نیز مواجه بود که در این میان پالایشگاه اصفهان در بازگشایی ضمن افت قیمت، موجب کاهش شاخص نیز شد.

اما امروز (دوشنبه) معامله‌گران شاهد عرضه بلوک ۱۸درصدی ایران خودرو خواهند بود که احتمالا از سوی دو رقیب مورد توجه است. کنسرسیوم شرکت‌های خودروسازی و با احتمال کمتری کنسرسیومی از قطعه‌سازان در این رقابت شرکت خواهند داشت. هر چند که مسوولان‌ سازمان خصوصی‌سازی چراغ سبزی نیز برای حضور تامین اجتماعی نشان داده‌اند. با توجه به بدهی‌های سنگین ایران خودرو و شرایط حساس مالی شرکت، انتظار نمی‌رود بلوک ایران خودرو از سوی فعالان بیرون از صنعت خودرو کشور مورد توجه قرار گیرد؛ اما شرایط در بلوک سایپا بیشتر برای حضور معامله‌گران متفرقه مهیا است؛ چرا که این شرکت از ساختار مالی بهتری برخوردار است. در همین حال انتشار خبرهای اولیه از مشارکت ‌گروه بهمن در خرید بلوک‌های خودرویی سبب شد این نماد دیروز نیز با صف خرید همراه باشد.

در بازار دیروز در‌گروه شیمیایی ،‌سازمان اقتصادی کوثر با فروش مالکیت نزدیک به ۴۰درصدی خود در شرکت کف (داروگر) مالکیت کامل این شرکت را بخش خصوصی واگذار کرد. در‌ گروه پتروشیمی، تصمیمات مجمع دیروز پتروشیمی خارک و اعلام تقسیم ۴۲۰تومانی این شرکت شگفتی‌ساز بازار بود. پس از پتروشیمی اراک، سهامداران خارک نیز با تقسیم سود محقق شده و بازگشت ذخایر شرکت و سود انباشته موافقت کردند. به‌رغم امتیازات کوتاه مدت و رضایت اولیه سهامداران، سبب خواهد شد شرکت‌ها در شرایط سخت سال جاری که به دلیل اجرای طرح تحول سخت‌تر نیز خواهد شد، با مشکل مواجه می‌شوند. پرداخت ۴۲۰میلیارد‌تومان سود قطعا تاثیر نامناسبی بر ترکیب دارایی‌های «شخارک» خواهد داشت و از سویی انتظارات از شرکت‌های دیگر را نیز برای تقسیم های سنگین و خارج از توان نقدینگی شرکت‌ها افزایش می‌دهد.

در بازار دیروز در ‌گروه شرکت‌های هلدینگی مصاحبه مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر و اعلام واگذاری تدریجی ۹ شرکت زیرمجموعه این شرکت سبب شد تا معاملات مثبتی در این نماد رقم بخورد.

در نهایت بازار دیروز شاهد معامله ۳/۴۲میلیارد‌تومان سهم بود که ۸/۳۲درصد آن را معاملات صنعتی دریایی ایران تشکیل داد. از ۱۸۴نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند،۸۵ نماد با افت قیمت و ۹۳نماد با کاهش قیمت مواجه شدند.