موضع‌گیری متفاوت سازمان و شرکت بورس در خصوص شورای رقابت

گروه بورس- در حالی که رییس سازمان بورس حضور شورای رقابت در معامله خودروسازان را در صورت خطر انحصار تایید می‌کند، از نظر نایب رییس هیات‌مدیره شرکت بورس منع قانونی برای حضور زیرمجموعه‌های این دو شرکت در معاملات بلوکی ایران خودرو و سایپا وجود ندارد. در همین رابطه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد: شورای رقابت در صورت خطر انحصار می‌تواند در معاملات سهام مداخله کند.

علی صالح‌آبادی در رابطه با اینکه سازمان بورس در خصوص نامه شورای رقابتی چه موضعی خواهد داشت؟ افزود: این نامه به منظور بررسی ابعاد حقوقی آن به معاونت حقوقی سازمان ارجاع شده تا بررسی‌های لازم به عمل آید. این در حالی است که نامه شورای رقابت عمدتا متوجه شرکت بورس است، اما همواره ملاک تصمیم‌گیری‌ها در چنین مسائلی قانون است که باید به آن اتکا شود.

رییس هیات‌مدیره سازمان بورس در واکنش به این پرسش که با توجه به وجود قوانینی مانند قانون بازار اوراق بهادار، قانون اصل۴۴ و ضد انحصار، در رابطه با در خواست رییس شورای رقابت، کدام قانون ملاک قرار می‌گیرد؟ خاطر نشان کرد: رقابت در خرید و فروش سهام و دیگر اوراق بهادار در اختیار شورای رقابت نبوده و مربوط به سازمان و شرکت بورس است، بنابراین شورای رقابت در صورتی می‌تواند وارد عمل شود که معامله سهام شرکت‌ها منجر به انحصار کالا و خدمات شود. صالح‌آبادی تاکید کرد: با این اوصاف مرز قانون کاملا مشخص بوده و بعد از اتمام بررسی‌های حقوقی و پیش از عرضه سهام بلوکی دو شرکت خودرویی در هفته آینده، نظر سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام خواهد شد.

منعی وجود ندارد

اما نایب رییس هیات مدیره شرکت نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه کنسرسیوم‌هایی برای خرید این دو شرکت در حال تشکیل است، گفت: به طور کلی منعی برای خرید سهام ایران خودرو و سایپا توسط شرکت‌های خودرویی و زیر مجموعه ایران خودرو و سایپا وجود ندارد و هر شرکتی می‌تواند در بورس خرید کند؛ ضمن اینکه سازمان خصوصی‌سازی نیز برای خریداران ایران خودرو و سایپا تایید صلاحیتی در نظر نگرفته و اعلام کرده است که هر کسی می‌تواند این دو بلوک را خریداری کند.

محمدرضا رهبر اظهار کرد: در حال حاضر چند‌گروه خودرویی متقاضی خرید سهام ایران خودرو و سایپا هستند و چهار کنسرسیوم در این زمینه تشکیل شده است که ممکن است‌گروهی از آن‌ها در بخش ایران خودرو و سایپا باشند، ولی به طور کلی، خریدار برای این سهم وجود داشته و منعی برای خریداری سهم توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکت‌های شبه دولتی گذاشته نشده است.

این کارگزار بورس با اشاره به موضع شورای رقابت در خصوص خریداران سهام ایران خودرو و سایپا، تاکید کرد: چون سازمان خصوصی‌سازی تایید صلاحیتی برای خریداران تعیین نکرده است بنابراین از نگاه بورس هر کسی می‌تواند سهام را خریداری کند؛ گرچه شورای رقابت مطرح کرده است که وابستگان شرکت‌های خودرویی نمی‌توانند این سهم را خریداری کنند ولی از لحاظ سیستم و معاملاتی که در بورس انجام می‌شود، این کارغیرممکن است بنابراین هر کسی که سه‌درصد وجه معامله را واریز کرده و شرایط سازمان خصوصی‌سازی را پذیرا باشد، قادر به خرید در بورس است.

رهبر خاطر نشان کرد: مدیران سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده‌اند که تایید صلاحیتی برای خریداران در کار نیست و اگر شورای رقابت نظری دارد، باید به بورس اعلام کند. در عین این که بورس تابع مقررات شورای بورس است و اگر در این زمینه شورای رقابت نگاه خاصی داشته باشد، باید شرکت بورس از سازمان بورس کسب تکلیف کند.

این فعال بازار سرمایه تاکید کرد: با این حال حاشیه‌هایی که در مورد آن صحبت می‌شود، مانع انجام معامله نخواهد بود.