گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد سرعت بیشتر رشد قیمت‌ها بود به گونه‌ای که شاخص مجددا توانست رشدی سه رقمی را تجربه کند.

معامله گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در صحنه اقتصاد جهانی کاهش بهای بیلت به مرز ۴۰۴دلار ، مهمترین تحول موثر بر بازار بود، در این میان بهای دیگر فلزات و همچنین نفت همچنان در حد قابل قبولی باقی مانده‌‌اند. در همین حال، اما مهمترین موضوعی که دیروز برای بازار سهام اهمیت داشت، اعلام امضای قرار داد فازهای ۶گانه پارس جنوبی بود که پس از یک دوره افول شرکتهای پیمانکاری مجددا صفهای میلیونی را برای نمادهای شاخص این گروه به همراه آورد. در مراسم دیروز که با حضور ریاست محترم جمهوری انجام شد، شرکتهای عمده گروه پیمانکاری شامل صدرا و مپنا بخشهایی از قراردادهایی را در اختیار گرفتند که جمع کل ارزش آنها در حدود ۲۱هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. واگذاری این قراردادها که نشان از اعتماد مسوولان به پیمانکاران کشور دارد، ضمن ایجاد فرصت اشتغال ،تاثیر مطلوب و دراز مدتی را نیز بر بورس اوراق بهادار خواهد داشت. همزمانی امضای قراردادهای پارس جنوبی با بازگشایی ماشین‌سازی اراک دیروز سبب شد تا این نماد ۸/۲۱ درصد رشد را در بازگشایی تجربه کند. در همین حال نزدیک به ۴درصد سهام ماشین‌سازی اراک در روی تابلو معامله شد. این در حالی است که سهام قابل معامله شرکت و خارج از مالکیت سازمان گسترش در این شرکت در حدود ۲۶درصد است. در بازار دیروز معامله گران در گروه خودرویی شاهد تاثیرات مصاحبه رییس شورای رقابت بودند. با سخنان پژویان که به خروج کنسرسیوم متعلق به شرکتهای خودرویی از دور رقابت منجر خواهد شد، نگاه‌ها دیروز به دیگر خریداران احتمالی از جمله گروه بهمن معطوف شد که این نماد با صف خرید شکننده ای مواجه شد.

در گروه بانکی دیروز بانک پارسیان تحت تاثیر تحولات رخ داده و نزدیکی زمان مجمع شرکت با صف خرید همراه شد. در گروه مالی دیروز نماد بیمه البرز شاهد معاملات پر حجمی بود . این نماد که در هفته گذشته تحت تاثیر ثبت افزایش سرمایه با عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای مواجه بود. در گروه تصفیه نفت، انتشار گزارش پالایشگاه اصفهان دیروز با تعدیل منفی عایدی همراه شد تا مجددا بازار شاهد عملکردهای غیرقابل پیش‌بینی تنها نماینده صنعت پالایش نفت کشور در بورس باشد. با توجه به این گزارش انتظار نمی رود پالایشگاه‌های تبریز و بندرعباس بتوانند گزارشهای مطلوبی را در مورد عملکرد سال ۸۸ خود منتشر کنند. به خصوص آنکه مدیرعامل پالایشگاه تبریز در جلسه معارفه این شرکت از سود ۵۰۰ریالی این شرکت برای سال ۸۸ خبر داده بود. در گروه شرکتهای واسطه‌گری مالی دیروز نماد توسعه ملی با توجه به تعدیل از ناحیه تقسیم سود شرکت پتروشیمی شازند (اراک) بازگشایی شد که به رشد ۲۵/۵درصدی این نماد منجر شد. در این گروه انتشار گزارش تعدیل مثبت عایدی سرمایه‌گذاری ملی احتمالا به بازگشایی این نماد در بازار امروز منجر خواهد شد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت با رشد ۷/۱۰۵شاخص بود. ارزش معاملات نیز به ۴/۴۳میلیارد تومان بالغ شد که ۳/۱۴درصد آن را معاملات بیمه البرز تشکیل داد. از مجموع ۱۹۲شرکتی که دیروز در تالار معامله شدند، سهامداران ۱۱۴شرکت خوشحال از رشد قیمت از بازار خارج شدند و ۷۲ شرکت شاهد کاهش قیمت بودند.