بازار متعادل - ۱۸ خرداد ۸۹

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته نیز شاهد فضایی متعادل و به دور از فراز و فرود خاص بود. معامله‌گران در سایه شرایط حاکم بر بازار جهانی که روز گذشته در بازگشایی بازارهای جهانی شاهد تداوم افت قیمت‌ها بود و همچنین تاثیر برگزاری مجامع سالانه شرکت‌ها بر بازار و کاهش میزان نقدینگی معامله‌گران، شاهد فضای کم تحرکی بودند که با افت حجم کلی معاملات نیز همراه بود. در همین حال تحولات در فضای سیاسی بین‌المللی و انتظار برای تصویب قطعنامه‌ای جدید نیز بر بازار دیروز موثر بود.

در معاملات دیروز در‌ گروه شرکت‌های چند رشته‌ای رقابت بر سر دو بلوک زاگرس و پردیس پایان یافت تا علاوه بر روشن شدن بخشی از ارزش پرتفوی غدیر، معامله‌گران در انتظار اعلام اسامی قطعی خریداران باشند.

هر چند در حال حاضر در بازار از سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح به عنوان خریدار این بلوک‌ها یاد می‌شود؛ اما در صورت انتقال مالکیت بلوک زاگرس به سرمایه‌گذاری غدیر که دیروز شایعه آن در بازار منتشر شد، سرمایه‌گذاری غدیر در موقعیت منحصر به فردی به لحاظ در اختیار داشتن مدیریت زاگرس و احتساب ارزش بلوک مدیریتی در پرتفوی این شرکت مواجه می‌شود. غدیر دیروز با صف خرید قابل‌ملاحظه مواجه بود که در حد حجم مبنا معامله شد.

همچنین در‌ گروه بانکی معامله‌گران شاهد عرضه ۳۴میلیون برگ حق تقدم استفاده نشده بانک پارسیان در نرخ یک‌هزار و ۵۰۰ریال بودند که با توجه به قیمت خود سهم بانک پارسیان در روی تابلو نشان از وجود خریداران حقوقی برای سهام بانک پارسیان داشت. با انجام این معامله و ثبت افزایش سرمایه، راه برای برگزاری مجمع سالانه بانک پارسیان در تیر ماه باز خواهد شد.

در بازار دیروز معامله‌گران شاهد بازگشایی نماد بانک کارآفرین پس از حضور در مجمع سالانه و تقسیم سود نقدی بودند که این امر البته برخلاف سنت هر ساله و بازگشایی مطلوب کارآفرین، شرایط خوبی را برای معامله‌گران در بر نداشت. به نظر می‌رسد مساله تغییر مدیریت در بانک کارآفرین تغییرات عمده‌ای را رقم زده است.

در‌ گروه فلزی، تداوم کاهش قیمت فلزات دیروز همچنان سهام این‌گروه را با فشار عرضه مواجه ساخت.

در‌ گروه خودرویی، گمانه‌زنی‌ها در مورد معاملات عمده همچنان مورد توجه معامله‌گران است. انتظار می‌رود با نزدیکی زمان عرضه بلوک‌های خودرویی، توجه بازار به این‌گروه افزایش یابد. کارشناسان بازار در انتظار رقابت سنگینی به خصوص در مورد بلوک سایپا هستند. از دیدگاه این کارشناسان عرضه بلوک سایپا و خصوصی‌سازی این شرکت پس از عرضه بلوک مخابرات مهم‌ترین تحول در راستای اجرای اصل۴۴ و کاهش تصدی‌گری دولتی به شمار می‌رود. ‌گردش مالی سنگین و شمار قابل‌ملاحظه صنایع و شرکت‌های وابسته سبب جلب توجه شمار قابل‌ملاحظه‌ای از معامله‌گران به سوی بلوک‌های سایپا و ایران‌خودرو می‌شود.

در مجموع بازار دیروز بازار کم حجمی بود که در آن شاخص ۷۵/۲۹واحد افت کرد. ارزش معاملات نیز به ۸۹/۲۶میلیارد‌تومان رسید که ۱۹درصد آن را عرضه حق‌تقدم‌های استفاده نشده بانک پارسیان تشکیل می‌داد. از ۱۶۸ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۹۶ نماد با کاهش قیمت و ۷۰ نماد با رشد ارزش دادوستد شدند.