سازمان خصوصی‌سازی  آیین‌نامه‌های قیمت‌گذاری سهام را اصلاح می‌کند

عکس: نگار متین‌نیا

مهر- رییس سازمان خصوصی‌سازی از اصلاح آیین‌نامه‌های قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های مشمول واگذاری و همچنین استفاده از روش‌های جدید ارزیابی خبر داد. «غلامرضا حیدری کردزنگنه» گفت: امسال سهام ۴۸۹ شرکت‌ گروه یک و ۳۵ شرکت‌ گروه دوم را بر اساس برنامه‌ها واگذار خواهیم کرد. علاوه بر این امر در سال جاری طرح‌های نیمه‌تمام را نیز واگذار خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی در مورد نحوه رفع مشکلات بدهی برخی شرکت‌ها که در فهرست واگذاری قرار‌گرفته‌اند،‏ تصریح کرد: شرکت‌های واگذار شده دارای بدهی به خزانه و سیستم بانکی به تناسب دوره بازپرداخت اقساط خود واگذار می‌شوند و این موضوع در قانون بودجه سال ۸۹ نیز به تصویب رسیده است. وی با تاکید بر اینکه داشتن وام برخی شرکت‌ها مانعی برای فروش سهام آنها نخواهد بود،‏ بیان کرد: سازمان خصوصی‌سازی در صورت وجود مشتری می‌تواند سهام شرکتی را که در فهرست واگذاری‌ها نیست به فروش برساند.

کردزنگنه با تاکید بر اینکه امسال سال پرکاری برای سازمان خصوصی‌سازی است،‏ افزود: بر این اساس در پیش نویس برنامه پنجم توسعه و همچنین بودجه سال جاری به سازمان خصوصی‌سازی اختیارات بیشتری داده شده است تا برنامه‌هایی که اجرای آن بر عهده این سازمان گذاشته شده است،‏ بهتر محقق شود. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد نحوه قیمت‌گذاری سهام شرکت‌هایی که واگذار می‌شوند،‏ گفت: تعیین ارزش و قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های مشمول واگذاری از اهمیت بالایی برخوردار است. وی با انتقاد نسبت به اینکه برخی از افراد، سازمان خصوصی‌سازی را به‌گران فروشی و برخی به ارزان فروشی و حراج بیت‌المال متهم می‌کنند،‏ افزود: این در حالی است که قیمت‌گذاری سهام شرکت‌ها کاری بسیار مشکل و پیچیده است. کردزنگنه تصریح کرد: سازمان برای رفع مشکلات و چالش‌های مطرح در این زمینه‏، ‌درصدد اصلاح آیین‌نامه‌های قبلی قیمت‌گذاری و یکسان‌سازی این آیین‌نامه‌ها

بر اساس نظرات کارشناسی است‏، همچنین استفاده از روش‌های جدید ارزیابی را نیز در دستور کار دارد. به گفته وی، در حال حاضر کشف قیمت در بازار برای سهام شرکت‌ها بر اساس خالص دارایی و سودآوری است که از بهترین روش‌ها برای قیمت‌گذاری در سطح بین‌المللی به شمار می‌رود.