گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته با ثبت ۲۲/۳۸ واحد افت شاخص، روز منفی را پشت سر گذاشت. در بازار دیروز معامله‌گران با توجه به کاهش انگیزه‌های فعالیت در بازار ناشی از افت بازارهای جهانی، صف‌های فروش بدون تحرک برخی از نمادهای عمده و همچنین بازگشت نگرانی از دو موضوع احتمال صدور قطعنامه و آماده‌سازی روند اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها با رکود نسبی به کار خود پایان دادند. در همین حال افزایش شمار نمادهای درگیر در برگزاری مجامع سالانه نیز از سرعت و امکان تحرک بازار کاسته است.

در معاملات دیروز در گروه خودرویی صف خرید ایران خودرو - آخرین صف خرید مستحکم بازار- با عرضه جدی مواجه شد، هر چند این عرضه از سوی خریداران کنترل شد. انتظار می‌رود با ریزش این صف خرید بازار مدتی را در فاز استراحت به سر ببرد مگر آنکه بازار از طریق تزریق نقدینگی جدید یا آزاد شدن نقدینگی معامله‌گران که هم اینک در صف‌های فروش سنگین‌گروه پیمانکاری به دام افتاده است، مورد حمایت قرار گیرد.

کاهش سطح نقدینگی معامله‌گران سبب شده است تا بازار در دفاع از قیمت‌های رشد یافته کنونی با مشکل مواجه باشد. در گروه خودرویی دیروز سرمایه‌گذاری رنا با صف فروش ناپایداری مواجه بود. از دید کارشناسان با پایان دور نخست رقابت‌ها میان سرمایه‌گذاران، اینک بازار در انتظار روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه است، جایی که دو بلوک رنا به روی تابلو خواهد رفت در صورت رخداد رقابت قابل‌ملاحظه در این نمادها رقبا بار دیگر به سوی تابلو خواهند رفت؛ اما در صورت تصاحب بلوک‌ها توسط سایپا یا دیگر رقبا بدون بروز رقابت، پرونده خصوصی‌سازی رنا بسته خواهد شد.

در گروه بانکی دیروز رقابت بر سر بلوک بانک تجارت ادامه یافت تا دومین روز این رقابت با کنار رفتن یک فرد حقیقی میان سه رقیب دنبال شود. در همین حال برخی از شنیده‌ها از امکان حضور رقبای جدید در روزهای آینده خبر می‌دهد. در گروه بانکی آخرین گزارش بانک کارآفرین در مورد تحقق سود سال ۸۸ باعث رشد قیمت این نماد شد.

در گروه تجهیزاتی‌ها معامله‌گران در انتظار عرضه بلوک‌های حفاری شمال در میانه هفته جاری هستند تا شرایط این نماد نیز به بعد از معامله عمده سپرده شود.

در گروه فلزی دیروز دو نماد ملی مس و فولاد مبارکه برای اعلام گزارش اعلام سود محقق شده در سال ۸۸ متوقف شدند. در گروه فلزی معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت صنایع و معادن خبر از پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران تولید لوله‌های قطور ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده داده است.

در گروه انفورماتیک اعلام تغییرات در هیات‌مدیره ملی انفورماتیک مالک شرکت‌های داده پردازی و خدمات انفورماتیک دیروز به تشکیل صف خرید برای نماد خدمات انفورماتیک منجر شد.

بر اساس تغییر رخ داده عسکری مارانی مدیرعامل سرمایه‌گذاری ملی به عضویت هیات مدیره این شرکت درآمده است. خدمات انفورماتیک به دلیل سود انباشته فوق‌العاده که ارزش ویژه شرکت را به میزان قابل‌ملاحظه‌ای به قیمت سهم نزدیک کرده است و همچنین میزان سود تقسیمی اندک، مورد ارزیابی کارشناسان بازار است.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن شاخص ۲۲/۳۸واحد افت کرد. ارزش معاملات نیز با توجه به تداوم انتقال سهام از کارگزاری عدالت به سرمایه‌گذاری‌ها استانی به ۵/۲۲۵میلیارد‌تومان رسید که ۵/۸۷درصد آن‌را معاملات سهام عدالت تشکیل داد. از ۱۵۹نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۷۰نماد با رشد قیمت و ۸۴نماد با افت ارزش دادوستد شدند.