گروه بورس- کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس، بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در هفته پایانی اردیبهشت ماه از منفی 3 تا مثبت 3درصد عنوان کرد.

«ناصر حجابی» گفت: در هفته منتهی به ۲۲اردیبهشت ماه امسال، بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بین منفی۷۳/۲ تا مثبت ۱۳/۳‌درصد در نوسان بود. بیشترین بازده را در این هفته صندوق سرمایه‌گذاری مشترک پیشتاز به دست آورد. وی ادامه داد: صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک اقتصاد نوین نیز توانست طی این هفته ۷۱/۲‌درصد بازده کسب کند. بازدهی متوسط بازار در این مدت مثبت ۰۱/۱‌درصد بود.
وی افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، ماه منتهی به 22اردیبهشت ماه را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بازده آن‌ها بین منفی 5/3 تا مثبت 12‌درصد بود. وی گفت: بیشترین بازده را در این ماه صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بورس بیمه به دست آورد. در حالی که بازدهی متوسط بازار 02/1‌درصد بود، 23 صندوق سرمایه‌گذاری توانستند بازدهی افزون بر بازدهی بازار به دست آورند.
وی در مورد وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ابعاد بزرگ گفت: در بین ۴ صندوق سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه بزرگ، صندوق سرمایه‌گذاری ممتاز در ماه گذشته بیشترین بازده را به دست آورد و در هفته گذشته نیز، صندوق سرمایه‌گذاری ممتاز موفق به کسب بیشترین بازده شد.
«حجابی» در مورد عملکرد یکساله صندوق‌ها هم گفت: همچنین در دوره یکساله منتهی به 22اردیبهشت ماه، صندوق سرمایه‌گذاری آگاه با 92‌درصد بیشترین بازده را به خود اختصاص داده و پس از آن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهم آشنا با 66 و پویا با 62‌درصد بیشترین بازده‌ها را در این دوره یکساله داشته‌اند.
وی درباره بیشترین بازدهی هم گفت: تا تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه امسال، بیشترین بازدهی از ابتدای دوره فعالیت، به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی،
سهم آشنا و آگاه بود. این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب 190، 164 و 145‌درصد بازدهی کسب کنند.
کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس درباره ارزش صندوق‌ها گفت: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا تاریخ یاد شده، به بیش از ۳هزار و ۶۱۰‌میلیارد‌ریال رسید که از این مقدار نزدیک به یک‌هزار و ۴۵۰‌میلیارد‌ریال متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است. وی ادامه داد: بیشترین ارزش در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است. پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری ممتاز و امین گلوبال بیشترین ارزش را از آن خود کرده‌اند.
«حجابی» درباره ترکیب سهامداران بازار گفت: سرمایه‌گذاران حقیقی بیش از 69‌درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. وی افزود: در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری پارس، کارآفرین و نوین سامان بیشترین‌درصد تملک را به خود اختصاص داده‌اند.