ایسنا - شرکت بورس اوراق بهادار آخرین لیست متقاضیان ورود به بازار سهام تهران را اعلام کرد که در این لیست نام ۲۰ شرکت از جمله ذوب‌آهن اصفهان به چشم می‌خورد. آخرین وضعیت پرونده پذیرش شرکت‌های متقاضی در بورس نشان می‌دهد که با پذیرش پالایشگاه تبریز و بندر عباس در بورس، در حال حاضر ۲۰ شرکت متقاضی ورود به بورس هستند که تازه‌ترین شرکتی که نام خود را مجددا در لیست متقاضیان به بورس وارد کرده، ذوب‌آهن اصفهان است که سال گذشته از فهرست پذیرش در بورس حذف شد.

شرکت ذوب‌آهن اصفهان جزو لیست واگذاری‌های سال ۸۸ بود که در مرداد سال گذشته به علت اصلاح نکردن ساختار مورد نظر قبل از واگذاری شامل تعیین تکلیف صندوق بازنشستگی کارکنان خود، از فهرست شرکت‌های در جریان پذیرش حذف شد و در سال ۸۹ مجددا در فهرست شرکت‌های گروه ۲ (صدر اصل ۴۴) واگذاری سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفت و سازمان قصد دارد در سه ماهه سوم سال ۱۰۰ درصد از سهام آن را واگذار کند.

بررسی لیست ۲۰ متقاضی عرضه سهام در بورس تهران نشان می‌دهد که در این لیست شش شرکت پالایشگاهی شامل پالایشگاه‌های آبادان، شازند، نفت تهران، نفت شیراز و پالایشگاه کرمانشاه در صف ورود به بورس قرار دارند که از میان پالایشگاه تبریز و بندر عباس در بورس پذیرش شدند و برای عرضه باید صورت‌های مالی حسابرسی نشده ۸۸ را به بورس ارائه کنند.

از میان ۲۰ شرکت متقاضی پذیرش در بورس، علاوه بر بانک سرمایه، بیمه دانا شرکت‌هایی مانند پست بانک ایران، توربو کمپرسور نفت، حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس، صنعتی و معدنی شمال‌شرق شاهرود و هواپیمایی ایران ایرتور در مرحله تکمیل مدارک قرار دارند.

وضعیت واگذاری بیمه دانا که به دلیل بدهکاری مالیاتی و زیان در ابهام قرار گرفته است، نشان می‌دهد که این شرکت بیمه‌ای علاوه بر ارائه صورت‌های مالی میان دوره‌ای حسابرسی شده شش ماهه باید پیش‌بینی عملکرد حسابرسی شده سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۸۹ و امیدنامه نهایی را ارائه کند که ارائه این اطلاعات به دلیل بدهی مالیاتی ۱۱ میلیارد تومانی در مقابل سرمایه ۱۰ میلیارد تومانی شرکت میسر نشده است.

از طرفی بیمه پارسیان و معلم در کنار بانک سرمایه در تلاش هستند تا جایی برای خود در تابلوی معاملات سهام باز کنند لذا شرکت‌هایی مانند بیمه پارسیان، بیمه معلم، پالایشگاه نفت بندرعباس، پالایشگاه شیراز، نفت کرمانشاه، داروسازی الحاوی، فولاد آلیاژی ایران، مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن و هواپیمایی هما درخواست پذیرش خود را برای ورود به بورس مطرح کرده‌اند وباید اطلاعات مورد نیاز بورس را ارائه کنند.