تاکنون اتفاق خاصی در خصوص صدرا نیفتاده است

عکس: نگار متین‌نیا

فارس- فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با تکذیب شایعه جلسه روز سه‌شنبه کارگروه حمایت از صدرا گفت: در حالی دو پیشنهاد اخذ وام و ارائه ۵‌میلیارد‌دلار پروژه بدون تشریفات مورد تصویب این کارگروه واقع نشده که تاکنون نتیجه‌ای در مصوبات ابلاغی به‌دست نیامده است.

سردار رستم قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری جلسه روز سه‌شنبه کارگروه حمایت از تولید برای اجرای مصوبات قبلی صحت دارد یا خیر اظهار داشت: چنین چیزی بعید است؛ چرا که در صورت تشکیل چنین جلسه‌ای، مسوولان صدرا هم باید در این جلسه حضور پیدا می‌کردند.

وی ادامه داد: این در حالی است که موضوع تصویب ارائه تسهیلات ۵۰۰‌میلیارد‌تومانی برای صدرا در اصل درست نبوده است، چون کارگروه مربوطه موضوع استمهال یکساله بدهی و ترخیص کالاهای صدرا در گمرگ را تصویب کرده است.

رییس هیات‌مدیره صدرا در برابر این نکته که در ابلاغیه مصوبه کارگروه فوق، ارائه وام ۵۰۰‌میلیارد‌تومانی به صدرا قید شده و سازمان بورس هم آن‌را منتشر کرده، پاسخ داد: در جلسه اواخر اسفند سال گذشته کارگروه حمایت از تولید به شدت دنبال دو موضوع بودیم. اول دریافت وام ۵۰۰‌میلیارد‌تومانی با هدف تجمیع وام‌های صدرا و دوم‌گرفتن ۵‌میلیارد‌دلار پروژه بدون تشریفات که هیچ کدام از این دو درخواست تصویب نشد.

قاسمی با بیان اینکه با وزیران مرتبط نامه‌نگاری و پیگیری‌هایی انجام شده، تاکید کرد: در حالی سود سالانه بدهی بانکی ۷۰۰‌میلیارد‌تومانی صدرا بین ۶۰ تا ۷۰‌میلیارد‌تومان است که هر کاری که صدرا انجام دهد و سودی به‌دست آورد، باید بابت سود بدهی پرداخت کند.

وی ادامه داد: تا این لحظه نتیجه‌ای از پیگیری‌ها به دست نیامده است. بنابراین هرچند مصوبه کارگروه به شرط اجرا بخشی از مشکلات صدرا را برطرف خواهد کرد، اما به دلیل باقی ماندن مشکلات جدی صدرا، در صورت عدم حصول نتیجه اقدام به بازپس دادن این شرکت به دولت خواهیم کرد.

این مقام مسوول در واکنش به این سوال که انعقاد قرار داد فازهای ۱۸ و ۱۷ پارس‌جنوبی در چه مرحله‌ای است، خاطر‌نشان کرد: قرارداد مربوطه تا این لحظه به امضا نرسیده اما احتمالا نهایی خواهد شد.

توافقات ابتدایی برای استمهال

همچنین مدیرعامل صدرا در گفت‌وگویی دیگر شایعه برگزاری جلسه کارگروه حمایت از تولید و اعمال مصوبات قبلی از جمله ارائه وام ۵۰۰‌میلیارد‌تومانی به صدرا را تایید نکرد و از ادامه پیگیری‌ها برای اجرای مصوبات خبر داد.

حبیب جدیدی در رابطه با بروز شایعات در روز سه‌شنبه مبنی بر برگزاری جلسه کارگروه حمایت از تولید و اعمال مصوبات قبلی از جمله ارائه وام ۵۰۰‌میلیارد‌تومانی به صدرا اظهار داشت: از برگزاری چنین جلسه‌ای اطلاعی ندارم و به فرض تشکیل چنین جلسه‌ای نتایج آن به ما اعلام نشده است. وی در خصوص استمهال ۱۳۰ و ۳۰‌میلیارد‌تومانی دو بانک تجارت و توسعه صادرات نیز توضیح داد: توافقاتی برای اسمتهال ۱۳۰‌میلیارد‌تومان بدهی بانک تجارت شده، اما به توافقات جزئی‌تر نیاز دارد که بحث‌ها ادامه دارد. از طرفی دیگر استمهال ۳۰‌میلیارد‌تومان بدهی به بانک توسعه صادرات هنوز به صدرا ابلاغ نشده است.

جدیدی تاکید کرد: پیگیری‌های مسوولان و مدیران صدرا در همه زمینه‌ها از جمله اخذ تسهیلات، استمهال بدهی و توافق با دارایی و گمرگ ادامه دارد و به محض حصول نتیجه‌ای بلافاصله به سازمان بورس و سهامداران اعلام می‌شود.

وی در خاتمه به توافقات به‌دست آمده در خصوص انعقاد قرارداد فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: پیش نویس این قراردادها تهیه و به کنسرسیوم مربوطه ارائه شده تا در صورت توافق به امضا رسیده و نهایی شود.