گروه بورس- شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین سهام سرمایه‌گذاری رنا را یک روز قبل از عرضه سهام رنا توسط خصوصی‌سازی عرضه می‌کند. به گزارش بورس و اوراق بهادار سرمایه‌گذاری صبا تامین ۶۶/۱۵‌درصد و خصوصی‌سازی ۱۷درصد سهام سرمایه‌گذاری رنا را به ترتیب در روزهای سوم و چهارم خرداد ماه عرضه می‌کنند.

اما شرایط این دو عرضه تا حدی متفاوت است به این صورت که عرضه صبا تامین به صورت ۳۰‌درصد نقد و ۷۰‌درصد اقساط طی ۶قسط مساوی در مقاطع شش ماهه با سود ۱۲‌درصد صورت می‌گیرد در حالی که عرضه خصوصی‌سازی به صورت ۲۰‌درصد نقد و ۸۰‌درصد اقساط ۳ساله با سود ۶‌درصد انجام خواهد شد.

با واگذاری سهام رنا از سوی دولت و صبا تامین که هر کدام یک عضو در هیات مدیره «ورنا» دارند، این حق به خریدار تعلق می‌گیرد.

بنابراین تنها صندوق بازنشستگی با ۱۷درصد سهام و سرمایه‌گذاری ملی با ۱۲درصد سهام در هیات مدیره این شرکت مانده و خریداران جدید جایگزین دو عضو قبلی خواهند شد و بر این اساس در صورتی که خریدار دو بلوک قابل عرضه یک نفر باشد، بزرگ‌ترین سهامدار شرکت خواهد بود و احتمالا با ترکیب فعلی می‌تواند با داشتن حق سه عضو در هیات مدیره، مدیریت این شرکت را به عهده بگیرد.

در همین حال از آنجا که سرمایه‌گذاری رنا ۵/۹درصد سهام سایپا و ۹‌درصد سهام ایران خودرو را دارد، بزرگ‌ترین سهامدار، حق رای در هیات مدیره این دو خودروسازی را هم خواهد داشت.

به عبارت دیگر اگر خریدار دو بلوک «ورنا» از قبل در شرکت‌های سایپا و ایران خودرو نیز سهامدار باشد، می‌تواند در این شرکت‌ها نیز عضوی به عنوان هیات مدیره معرفی کند.

اما عرضه صبا تامین آن هم درست یک روز قبل از عرضه دولت گمانه‌زنی‌هایی را ایجاد کرده است. اول اینکه صبا تامین با یکی از دو خریدار احتمالی بلوک دولت برای فروش سهم خود توافق کرده و دیگر اینکه این شرکت با برآوردهای انجام داده به این نتیجه رسیده که از فرصت طلایی فعلی استفاده کرده و خریداری برای بلوک ۶/۱۵‌درصدی خود بیابد که برای روشن شدن این دو حدس باید تا روزهای عرضه منتظر ماند.

یادآور می‌شود صبا تامین سهام «ورنا» را با قیمت پایه دوهزار و ۸۵۰ریال و خصوصی سازی این سهم را به اقل یک‌هزار و ۹۲۶ریال یا قیمت روز قبل به اضافه ۲۰درصد عرضه خواهند کرد.