گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته علی رغم انتظار اولیه معامله‌گران برای تاثیر پذیری معاملات از توافق مهم هسته‌ای، روند آرام و متعادلی را پشت سر گذاشت. در بازار دیروز معامله‌گران شاهد رشد ۹/۱۷واحدی شاخص کل بودند. در حال حاضر کارشناسان بازار افت بازارهای جهانی، قفل شدن نقدینگی معامله‌گران در برخی از نمادهای عمده متوقف نظیر مخابرات و صف‌های فروش قابل‌ملاحظه‌ای نظیر صدرا و آذراب به همراه فروش‌های گسترده سرمایه‌گذاران حقوقی و سازمان خصوصی‌سازی که منجر به خروج نقدینگی از بازار شده است را موجب کاهش توان معامله‌گران در نشان دادن واکنش‌های قابل‌ملاحظه به تحولات بیرونی می‌دانند. هرچند که در این میان آغاز پرداخت سود نقدی برخی از شرکت‌ها موجب تقویت نسبی نقدینگی معامله‌گران می‌شود. اما رشد سنگین قیمت‌ها و برخورد اکثر نمادها با صف‌های قیمتی نیز تاحدودی از انگیزه‌ها کاسته است که در نتیجه در دراز‌مدت و در صورت تداوم خوش‌بینی سیاسی، امکان عبور قیمت‌ها از سقف‌های تاریخی وجود دارد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در بازارهای جهانی اوج گیری مجدد بحران اقتصادی سبب کاهش بهای انواع مواد خام و به ویژه فلزات شده است. این شرایط باعث شد که با توجه به افت بهای فلزاتی نظیر مس و سرب که به شکل بی‌سابقه‌ای کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند، نمادهای وابسته به ویژه نمادهایی نظیر ملی مس و توسعه معادن روی دیروز با صف‌های فروشی مواجه باشند که بخشی از این صف‌ها خریداری شد. در‌گروه خودرویی دیروز دو نماد سرمایه‌گذاری رنا و ایران خودرو سنگین‌ترین صف‌های خرید بازار را به خود اختصاص دادند. در معاملات دیروز در‌گروه پیمانکاری معامله‌گران پس از چند روز رکود شاهد خرید بخشی از صف فروش صدرا بودند. صدرا روز گذشته با انتشار صورت‌های مالی سال ۸۸ تحقق زیان پیش‌بینی شده این شرکت به میزان ۱۸۵ریال را تایید کرد.

در ‌گروه بانکی دیروز بلوک اقتصاد نوین عرضه شده توسط بهپاک در قیمت پایه به یک شرکت دیگر مجموعه توسعه صنایع بهشهر منتقل شد. در ‌گروه بیمه‌ای معامله‌گران دیروز شاهد آزاد‌سازی بخشی از تعرفه‌های بیمه‌ای در زمینه بیمه مسوولیت مدنی، حرفه‌ای پزشکان و بیمه حوادث اشخاص بودند. با توجه به روند آزاد‌سازی تعرفه‌های بیمه‌ای، فضای رقابتی در صنعت بیمه کشور برقرار خواهد شد.

در‌گروه معدنی معامله‌گران در هفته آینده شاهد برگزاری مجمع عادی و فوق‌العاده افزایش سرمایه ۲۰۰درصدی چادر ملو خواهند بود.

در نماد متوقف شده مخابرات انتشار خبر مشارکت ۴۰درصدی این شرکت در خرید وایمکس شرکت «مبین نت» توجه کارشناسان را جلب کرده است. این معامله که انجام آن با حواشی نظیر لزوم دریافت مجوز از نهادهای نظارتی همراه شده است، مجموعه تحولات مخابرات را قابل‌توجه می‌سازد.

در مجموع بازار دیروز بازاری با رویکرد مثبت اما کم حجم بود که در آن شاخص ۹/۱۷واحد رشد کرد و به ۱۴هزار و ۱۵۴واحد رسید. ارزش معاملات نیز با توجه به سهم ۴/۲۶درصدی معامله بلوک اقتصاد نوین به ۹/۵۲میلیارد‌تومان رسید. از ۱۸۰ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۷۱نماد با کاهش ارزش و ۹۷ نماد با رشد قیمت همراه شدند.