تقابل شایعات و خبرها!

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام در هفته گذشته تحت تاثیر رشد قیمت‌ها و نبود انگیزه‌های لازم برای رشد بیشتر و افت بازارهای جهانی و همچنین گسترش شدید شایعات در بازار و تاثیر‌پذیری‌ گروه پیمانکاری، شاهد حاکمیت جو آرام و افت انگیزه‌ها و تمایل معامله‌گران به استراحت قیمتی بود. در بازار سهام معامله‌گران در شرایط کنونی شاهد انباشت خبرهای مثبت و منفی هستند که این امر مجموعه‌ای از شرایط متناقض را فراهم آورده است. در همین حال در هفته آینده به دلیل تعطیلی میان هفته، معامله‌گران با یک هفته دو پاره مواجه هستند، امری که می‌تواند تا حدودی رکود را بر بازار تحمیل کند.

در مسائل سیاسی ناتوانی‌ گروه ۱+۵ در کسب تواقفی برای صدور قطعنامه‌ای جدید و همچنین انتشار خبرهایی برای گسترش تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده آمریکا موجب شده است در این حوزه آرامشی برقرار باشد. در این میان نگاه‌ها به سفر سران کشورهای جی‌۱۵ به تهران است. امری که در زمینه مبادله سوخت هسته‌ای می‌تواند خبرهایی را داشته باشد در صورت انتشار خبرهایی در مورد این مساله، بازار می‌تواند برای سال‌ها از موضوع سیاسی، آرامشی را تجربه کند.

در کنار مساله سیاسی معامله‌گران در حوزه اقتصادی با خبرهای مهمی روبه‌رو هستند، در مهم‌ترین خبر دکتر احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری در تایید خبر اعلامی توسط دکتر مشایی، اجرای طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها را نیمه دوم سال جاری اعلام کرده است.رییس‌جمهور در ارتباط زنده تلویزیونی با مردم استان کهکیلویه و بویراحمد در یاسوج گفت: طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بزرگ‌ترین طرح اقتصادی ۵۰ سال اخیر است که از نیمه دوم امسال اجرا می‌شود. وی افزود: صرفه‌جویی در منابع، افزایش خلاقیت و ابتکار و توزیع عادلانه منابع از مهم‌ترین آثار اجرای این طرح است.

با توجه به این شرایط معامله‌گران می‌توانند در انتظار برای اجرای این طرح از گزارش‌های سه‌ماهه و شش ماهه مناسب شرکت‌ها برخوردار شوند، به ویژه آنکه میزان پوشش سود در این گزارش‌ها به مراتب بیشتر از نیمه دوم سال خواهد بود. همین امر امکان بروز اشتباه از سوی سرمایه‌گذاران را فراهم آورده است. جا دارد با توجه به اهمیت این امر، گزارش‌های سه ماهه اول و دوم امسال با سناریوهای قیمت‌ متفاوت انرژی ارائه شود.در مسائل اقتصادی سیاست‌های دولت در مورد مطالبات معوق بانکی از اهمیت برخوردار است، این امر می‌تواند به معنای تقویت نظام بانکی باشد.در حوزه اقتصادی تحولات بازار جهانی از اهمیت برخوردار است. تداوم بحران اقتصادی در حوزه یورو سبب شده است تا در یکی از سنگین‌ترین کاهش‌های ارزش یورو روز چهارشنبه یک دهم‌درصد از ارزش یورو کاسته شود. این امر بهای طلا را به رکوردهای جدیدی هدایت کرد که حرکت بازار موازی طلا و سکه را در کشورمان به دنبال خواهد آورد. در همین حال افت ارزش یورو و افزایش ارزش‌دلار بهای مواد خام و فلزات را به سوی پایین هدایت کرده است که در این بخش بهای نفت رو‌به کاهش گذاشته است. بهای مس نیز در مرز ۷هزار‌دلار و بهای سرب و روی و آلومینیوم در مرز ۲هزار‌دلار باقی مانده‌اند. بهای بیلت فولادی نیز در بورس فلزات لندن کاهش داشته است. بهای بیلت در مدیترانه در حد ۴۶۰دلار و جنوب شرق آسیا در حد ۵۲۵دلار باقی مانده است. شاخص بالتیک نیز با رشد به ۳هزار و ۶۰۸ واحد رسیده است.

در همین حال در داخل بازار سرمایه تحولاتی در حال رخ دادن است که در مهم‌ترین موضوعات انتقال سهام کارگزاری سهام عدالت به شرکت‌های استانی در جریان است. روزهای سه شنبه و چهارشنبه بخش‌های اولیه از سهام کارگزاری سهام عدالت به شرکت‌های استانی منتقل شد که سهام شرکت‌های چادرملو، پارس‌سوئیج، مخابرات و نیروترانس را در برگرفت. این انتقال در شرایطی انجام می‌شود که البته هنوز ساختار قانونی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نامشخص است و به گفته حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان و رییس کمیسیون اصل۴۴ مجلس، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی طبق قانون سهامی عام بوده و به بورس هم وارد می‌شوند، اما وزارت تعاون معتقد است که شکل این شرکت‌ها باید به تعاونی سهامی عام تغییر کند، یعنی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هم مانند شرکت‌های سرمایه‌گذاری شهرستانی به تعاونی سهام عام تبدیل شوند. در همین حال کارشناسان در انتظار تعیین تکلیف سرمایه‌گذاری‌های استانی هستند، هر چند هنوز مشخص نیست آیا این شرکت‌ها می‌توانند سهام خود را در بازار به‌فروش برسانند؟ در صورت صدور چنین مجوزی شرایط برای فروش برخی از شرکت‌های در اختیار سهام عدالت فراهم خواهد شد. در همین حال با توجه به ساختار تازه این شرکت‌ها و تعهدات سنگین آنها به دولت و سهامداران سهام عدالت، می‌توان انتظار داشت مساله افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت تا سال آینده منتفی شود.

در بازار چه خبر بود؟

بازار دادوستد سهام روز چهارشنبه شاهد تاثیر پذیری معاملات از روند حاکم بر‌ گروه پیمانکاری بود. امری که البته تا حدودی از انگیزه معامله‌گران و از تحولات بازار کاست.

به دنبال رشد اخیر سهام‌ گروه پیمانکاری، این‌ گروه در فاز استراحت خود شاهد برخورد‌های غیرعادی میان سهامداران شرکت‌های پیمانکاری به ویژه در نماد صنعتی دریایی ایران بوده است. این‌ گروه که می‌توانست بدون درگیر شدن در حواشی، فاز استراحت خود را به صورت طبیعی پشت سر بگذارد با انتشار شایعات متعدد و به ویژه انتشار شایعه تغییر مدیرعامل صدرا فشار سنگینی را بر معاملات شرکت ایجاد کرده است. در حال حاضر البته مدیریت شرکت تلاش زیادی را برای ایجاد آرامش در بازار صورت داده‌اند. از دیدگاه کارشناسان در میان مدیران شرکت‌های بورسی در سال جاری مدیران ایران خودرو و صدرا شرایط ویژه‌ای دارند. این دو شرکت با گذشته پر از مشکل در اختیار مدیران کنونی خود قرار‌گرفته‌اند که این دو مدیر تا کنون تلاش مناسبی را برای کاهش زیان، ایجاد انضباط مالی در شرکت‌ها و حرکت به سوی سود آوری تجربه کرده‌اند. در این فضا اما حرکت رو‌به‌رشد این شرکت‌ها سبب شده است تا سهام بسیار ارزان این شرکت‌ها مورد توجه بازار باشد که بازدهی سنگینی را هم به همراه آورده‌اند. در این میان البته تغییر سهام داغ کنونی این شرکت‌ها به روندی متعادل و تجربه استراحت قیمتی تا انتشار خبرهای جدید، نیازمند آرامش سهامداران است. در‌ گروه پیمانکاری البته مهم‌ترین خبر تعیین تکلیف فازهای میدان پارس جنوبی است که در صورت مشخص شدن پیمانکاران اجرایی، این طرح‌ها می‌تواند تکلیف‌ گروه پیمانکاری بورس را مشخص کند. در همین حال کارشناسان معتقدند نیاز اقتصاد کشور به ایجاد رونق در سطح خرد و ایجاد اشتغال سبب خواهد شد تا دولت بخشی از پیمانکاری‌های سنگین خود را به شرکت‌های بخش خصوصی واگذار کند. واگذاری‌ای که البته به دلیل تخصیص‌دلار به پیمانکاران، تبعات تورم‌زا نیز نداشته و می‌تواند حرکتی را در اقتصاد کشور ایجاد کند. در‌ گروه پیمانکاری البته در کنار رفتار هم جهت سه شرکت ماشین‌سازی اراک، آذرآب و صدرا، دو شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران و حفاری شمال در حالتی نزدیک به تعادل، اصلاح قیمتی خود را تجربه می‌کنند.

در بازار روز چهارشنبه در‌ گروه بانکی معامله‌گران کم و بیش در جریان مصوبات نخستین جلسه شورای پول و اعتبار در سال جاری قرار‌ گرفتند. براساس این جلسه مقرر شد که سرمایه بانک‌های جدید در حد ۴۰۰‌میلیارد‌تومان قرار گیرد. در همین حال شورای پول و اعتبار مقرر کرد بانک‌هایی که سرمایه‌ای کمتر از ۴۰۰‌میلیارد‌تومان دارند و کفایت سرمایه ۸درصدی را رعایت نکنند در سال جاری سرمایه خود را به این حد رسانده و‌گرنه به موسسه اعتباری تبدیل شوند. این امر به ویژه دو بانک سینا و کارآفرین را متاثر خواهد کرد. در همین حال برخی از خبرها از احتمال مشارکت مخابرات در بانک سینا و نزدیکی بیشتر این دو‌ گروه در آینده خبر می‌دهد. در این گروه مصاحبه مدیرعامل بانک صادرات در مورد تشکیل بانک شرق با مرکزیت استان یزد و سه استان کرمان و سیستان و بلوچستان از طرف کارشناسان بازار با اهمیت تلقی می‌شود. این امر احتمالا نخستین گام در ساماندهی شمار قابل ملاحظه شرکت‌های استانی بانک صادرات تلقی می‌شود. در گروه مالی در جلسه هیات عامل بیمه مرکزی نیز در هفته گذشته نرخ بیمه شخص ثالث از سقف به کف تغییر یافت که این امر می‌تواند یکی از مهم‌ترین مشکلات شرکت‌های بیمه‌ای را در زمینه بیمه شخص ثالث از میان ببرد.

در‌ گروه معدنی افت بهای سنگ‌آهن در بازار چین همچنان ادامه داشته و این امر شرکت‌های فعال در سنگ‌آهن را متاثر می‌سازد. در این بخش سرمایه‌گذاری امید در هفته جاری شاهد برگزاری مجمع سالانه خود خواهد بود. در این‌ گروه بحث واگذاری معدن انگوران همچنان موضوع بحث کارشناسان است. در همین حال سمیعی‌نژاد معاون وزیر صنایع و معادن از واگذاری پیمانکاری و نه پروانه بهره‌برداری از انگوران خبر داده است. وی در پاسخ به انتقادات مجلس خاطرنشان کرده است: احتمالا برداشت مجلس از قضیه واگذاری معدن انگوران این است که پروانه معدن واگذار شده یا معدن فروخته شده است در حالی که این طور نیست و وزارت صنایع فقط کار بهره‌برداری و خاکبرداری انگوران را به کنسرسیومی متشکل از ۷۰ واحد فعال در صنعت سرب و روی سپرده است.

معاون وزیر صنایع تصریح کرد: بر این اساس قرار شد کنسرسیوم مذکور بر مبنای یک محاسبه مشخص، حقوقی را پرداخت کند.

وی ادامه داد: در نامه رییس مجلس بر عدم هزینه شدن حقوق دولتی در استان زنجان تاکید شده است در حالی که چنین مساله‌ای مطرح نیست و فقط قرار است ۲۰‌درصد از سود پیمانکار در استان هزینه شود و نه از حقوق دولتی.

در‌ گروه خودرویی تلاش برای تملک آخرین سهام قابل عرضه از سوی دولت در شرکت سرمایه‌گذاری رنا این نماد را روز چهارشنبه به صف خرید بیش از ۲۰۰‌میلیون سهمی کشاند. در حال حاضر دولت داری ۲/۲۴درصد سهام سرمایه‌گذاری رنا است که ۱۷درصد آن‌را به صورت بلوکی واگذار خواهد کرد. با توجه به این مساله ۱۱۵میلیون سهم برای عرضه باقی مانده است که این مساله برای خریداران احتمالی بلوک و آخرین فرصت برای خرید سهام به قیمت تابلو خواهد بود. انتظار می‌رود معامله بلوکی رنا با حضور شماری از خریداران و در نزدیکی ارزش خالص دارایی‌های این شرکت معامله شود. سایپا، مجموعه‌ای از سهامداران حقیقی و سرمایه‌گذاری‌های ملی، صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی احتمالا رقبای معامله عمده خواهند بود.در‌ گروه پلاستیک، نماد گازلوله در حالی که شاهد صف خرید سنگین بود متوقف شد که این توقف به تعدیل منفی این شرکت منجرشد.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل و کم‌انگیزه بود که به افت ۸۵/۲۶واحدی شاخص کل منجر شد. ارزش معاملات نیز با توجه به نقل و انتقالات سهام عدالت به ۳۶۹‌میلیارد‌تومان رسید که این امر البته در کارنامه سومین هفته بورس در اردیبهشت ماه موثر بود و موجب افزایش نماگرهای حجمی و ارزشی بازار شد. اما از شمار خریداران و معاملات در بازار هفته گذشته در حد ۸/۳ و ۱/۷درصد کاسته شده است.