گروه بورس- همایش «معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران در قطر» با حضور معاون وزیر اقتصاد و صاحبان پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی کشورمان در مرکز نمایشگاهی دوحه گشایش یافت. به گزارش روابط عمومی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، «بهروز علیشیری»، اطلاعات بخش‌های خصوصی دو کشور از یکدیگر را اندک دانست و لزوم اطلاع‌رسانی و هدایت این بخش‌ها برای شناخت ظرفیت‌ها و همکاری با یکدیگر را مورد تاکید قرار داد.

وی در ادامه افزود: با توجه به اشتراکات فرهنگی و دینی هم اکنون فرصت مغنتمی است که روابط اقتصادی و تجاری دو کشور ارتقا یابد.معاون وزیر اقتصاد در عین حال خاطر نشان کرد: ایران برای ارتقای روابط اقتصادی با قطر هیچ محدودیتی ندارد.وی در ادامه با اشاره به روند مثبت خصوصی سازی و افزایش شاخص بورس در کشورمان یادآور شد: افزایش شاخص بورس ایران در مقایسه با سایر کشورها نمایانگر این است که بورس ایران می‌تواند به عنوان یکی از گزینه‌های برتر سرمایه‌گذاری مطرح شود.

علیشیری در ادامه حوزه‌هایی چون بانک‌ها، بیمه‌ها، گمرک، بورس و مالیات را از جمله حوزه‌های مناسب برای توسعه همکاری‌های دو کشور توصیف کرد.

رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با اشاره به افزایش ۶۰‌درصدی ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور یادآور شد: ما آماده هستیم فهرستی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی را که مطالعات امکان سنجی و اقتصادی آنها به انجام رسیده است، به شرکت‌های قطری جهت سرمایه‌گذاری ارائه کنیم.وی در ادامه افزود: یکی از اقداماتی که برای توسعه سطح روابط فی‌مابین باید انجام شود، افزایش سطح همکاری بین نهادهای مالی و سرمایه‌گذاری دو کشور است که باید نهادهای مستقل و مشترک مالی در این ارتباط ایجاد شود. علیشیری در پایان از سرمایه‌گذاران قطری دعوت کرد ضمن سفر به ایران برای بررسی زمینه همکاری‌های مشترک دو کشور، در پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی کشورمان سرمایه‌گذاری کنند.

وی اظهار امیدواری کرد: با حضور فعال بخش‌های خصوصی قطر و ایران، همکاری‌های اقتصادی دو کشور ارتقا یابد.

بر اساس این گزارش، محمد احمد بن طوار مدیر اجرایی اتاق بازرگانی قطر در ادامه با اشاره به روابط اقتصادی و تجاری دو کشور گفت: روابط اقتصادی دو کشور ایران و قطر در چند سال اخیر گسترش چشمگیری داشته است، ولی امیدواریم که سطح همکاری‌ها در آینده نزدیک بیش از پیش ارتقا یابد. وی در ادامه تصریح کرد: اتاق بازرگانی قطر آماده هر گونه همکاری اقتصادی با ایران است.شایان ذکر است، اقتصاد قطر از صنعتی‌ترین اقتصادهای حوزه خلیج فارس به شمار می‌آید که ۸۱‌درصد از اقتصاد قطر را صنعت، ۱۸/۸‌درصد را بخش خدمات و ۰/۲‌درصد را بخش کشاورزی تشکیل می‌دهد.