بازدید 30 سرمایه‌گذار خارجی از تالار بورس تهران

گروه بورس- گروهی ۳۰ نفره از سرمایه‌گذاران خارجی صبح دیروز در ساعات معاملات برای بازدید به بورس اوراق بهادار تهران آمدند. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، دیروز گروهی ۳۰ نفره از سرمایه‌گذاران خارجی که از کشورهای سوئیس، سوئد، فنلاند و برخی دیگر از کشورهای اروپایی به ایران آمده بودند، از تالار بورس اوراق بهادار تهران بازدید کردند تا از نزدیک در جریان روند سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کشورمان قرار گیرند.

بر اساس این گزارش، شرکت سرمایه‌گذاری فیروزه تاکنون بیش از ۱۳۰‌میلیون‌دلار از سرمایه‌های سرمایه‌گذاران خارجی را وارد بورس تهران کرده‌ است.

این گزارش می‌افزاید: در چند سال اخیر با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی اصل۴۴ و خصوصی‌سازی، همچنین تصویب آیین‌نامه جدید سرمایه‌گذاری خارجی، رویکرد جدیدی از سرمایه‌گذاری خارجی در حال شکل‌گیری است و این در حالی است که سال گذشته همزمان با سایه افکندن رکود اقتصادی در اروپا، بازدهی ۵۷‌درصدی عاید سرمایه‌گذاران خارجی و حتی داخلی بورس تهران شده است، از این‌رو سرمایه‌گذاران خارجی دیدگاه خوشبینانه‌ای از بازار سرمایه ایران دارند.

سرمایه‌گذاری ۱۵۰میلیون دلاری خارجی‌‌ها در بورس

مدیرعامل شرکت بورس تهران نیز در مراسم بازدید سرمایه‌گذاران خارجی از بورس گفت: سرمایه‌گذاران خارجی از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام به تزریق نقدینگی بیش از ۱۵۰‌میلیون‌دلار در بورس تهران کرده و بازدهی مناسبی هم‌گرفته‌اند. حسن قالیباف اصل در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به بازدید صبح دیروز ۳۰ سرمایه‌گذار خارجی از تالار بورس تهران اظهار داشت: اجرای اصل۴۴ قانون اساسی و ورود صنایع متنوع به بورس در کنار عواملی چون تصویب قانون بازار اوراق بهادار و رکود در بازار‌های دیگر سبب شد تا بورس تهران طی دو سال گذشته با استقبال بسیار زیادی مواجه شود.

وی ادامه داد: این شرایط منجر شد میانگین بازدهی بازار سرمایه در سال گذشته به بیش از ۵۷‌درصد و در فروردین ماه سال جاری به ۱۳‌درصد برسد، همچنین ارزش بازار نیز تاکنون به بیش از ۷۳‌میلیارد‌دلار رسیده است.

سخنگوی شرکت بورس افزود: همه این متغیر‌های درونی و برونی نه تنها برای معامله‌گران ایرانی، بلکه برای سرمایه‌گذاران خارجی نیز جذاب بوده تا جایی که آنان از آن سوی مرز‌ها از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در جذب سرمایه خارجی، اقدام به تزریق نقدینگی بیش از ۱۵۰میلیون‌دلاری در بورس تهران کرده و بازدهی خوبی هم‌گرفته‌اند.

فیروزه، فعال‌ترین شرکت در جذب سرمایه خارجی

قالیباف اصل، شرکت سرمایه‌گذاری فیروزه را یکی از شرکت‌های فعال در جذب سرمایه‌گذاری خارجی به بورس عنوان کرد و گفت: با تصویب آیین‌نامه تسهیل ورود سرمایه‌گذاری خارجی به بورس، سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند در بورس تهران صاحب کد معاملاتی شده و مستقیما در بازار سرمایه ایران به دادوستد سهام بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: اما از آن جا که شرکت‌هایی مثل فیروزه برای سرمایه‌گذاران خارجی، مدیریت دارایی انجام می‌دهند و فعالیت این گونه شرکت‌ها در بازار به صورت حرفه‌ای است، به طور قطع بازدهی سرمایه‌گذاران خارجی در بورس از طریق این شرکت‌ها بیشتر خواهد بود و همچنین از ریسک سرمایه‌گذاری آن‌ها کاسته می‌شود. به گفته قالیباف اصل، حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بورس به تقویت بازار، ارتقای سطح دانش و نزدیک شدن بورس تهران به استانداردهای بین‌المللی منجر خواهد شد.

براساس این گزارش، ‌گروهی ۳۰ نفره از سرمایه‌گذاران خارجی این هفته به همت سرمایه‌گذاری فیروزه که مدیریت ۹۰‌درصد از سرمایه‌های خارجی وارد شده به بورس را برعهده دارد، وارد تهران شده و دیروز در ساعت معاملات از تالار بورس کشور بازدید کردند.