گروه بورس- میزان مشارکت سهامداران حقیقی صندوق‌ها طی هفته منتهی به 15اردیبهشت ماه از 71درصد به 65‌درصد رسید.

به این ترتیب ۶‌درصد از سهامداران حقیقی از ترکیب صندوق‌ها خارج شدند. کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس با بیان این مطلب گفت: در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری پارس، کارآفرین و بورسیران بیشترین‌درصد تملک را به خود اختصاص داده‌اند. «ایمان مقدسیان» با بیان اینکه در هفته منتهی به ۱۵اردیبهشت ماه بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بین مثبت ۵/۴‌درصد تا منفی ۲ درصد در نوسان بود، افزود: بیشترین بازده را در این هفته صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بورس بیمه به دست آورد. صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری رضوی نیز توانست طی این هفته ۲۱/۴‌درصد بازده کسب کند. در همین حال بازدهی متوسط بازار در این مدت منفی ۴۸/۰‌درصد بود.
وی خاطرنشان کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، ماه منتهی به نیمه اردیبهشت ماه را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بازده آن‌ها بین منفی 3 تا 17‌درصد بود. بیشترین بازدهی را در این ماه صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری رضوی به دست آورد. در حالی که بازدهی متوسط بازار 68/4‌درصد بود، 16 صندوق سرمایه‌گذاری توانستند بازدهی افزون بر بازدهی بازار به دست آورند.
مقدسیان خاطرنشان کرد:‌ در بین ۴صندوق سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه بزرگ، صندوق سرمایه‌گذاری ممتاز در ماه گذشته بیشترین بازده را به دست آورد و در هفته گذشته صندوق سرمایه‌گذاری مهر ایرانیان موفق به کسب بیشترین بازده شد.
همچنین در دوره یک ساله منتهی به 8/2/1389، صندوق سرمایه‌گذاری آگاه با 98‌درصد بیشترین بازده را به خود اختصاص داده و پس از آن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهم آشنا با 76 و پویا با 69‌درصد بیشترین بازده‌ها را در این دوره یک ساله داشته‌اند. مقدسیان ادامه داد: تا 15اردیبهشت ماه بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و آگاه بود. این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب 195، 167 و 141‌درصد بازدهی کسب کنند. همچنین ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا این تاریخ به بیش از 3470‌میلیارد‌ریال رسید که از این مقدار نزدیک به 1400‌میلیارد‌ریال متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است. مقدسیان در پایان تصریح کرد: بیشترین ارزش در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است. پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری ممتاز و امین گلوبال بیشترین ارزش را از آن خود کرده‌اند.