گروه بورس -همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهدتداوم روند رو به رشد شاخص در سایه رقم خوردن معاملات پرحجم در برخی از نمادهای مورد اقبال بازار بود. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که سخنان رییس دفتر ریاست‌جمهوری در مورد اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از نیمه دوم سال جاری توجه‌ها را به سوی خود جلب کرد. با توجه به این سخنان کارشناسان احتمال می‌دهند دولت به جای سناریو ۴۰هزار‌میلیارد‌تومان در یکسال که مورد پذیرش مجلس شورای اسلامی واقع نشد، از سناریو ۲۰هزار‌میلیاردتومان در ۶ماه استفاده کند که این امر توزیع یارانه‌ای مساوی با سیاست ابتدایی دولت (فرض ۴۰هزار‌میلیارد‌تومان) را ایجاد می‌کند.

در بازار سهام روز گذشته معامله‌گران شاهد بازگشایی مثبت بازارهای جهانی بودند به دنبال تلاش رهبران اروپا برای مهار بحران کنونی، یورو بار دیگر تقویت شد که این امر به رشد بهای نفت و فلزات منجر شد که در این بین رشد بهای فلزات مس و روی به سطح ۷هزار‌دلار و ۲هزار و ۱۰۰دلار در هر تن مورد توجه معامله‌گران قرار داشت.

در بازار دیروز در‌ گروه خودرویی صف‌های خرید سنگین در خودرو سازان اصلی بازار و توقف نماد زامیاد که انگیزه‌هایی را برای خرید در این‌گروه فراهم کرد سبب شد تا این‌گروه در ضعف‌گروه‌های بانکداری و پیمانکاری در صدر بازار قرار گیرد. معامله‌گران در این‌گروه البته عرضه‌های اندکی را در نماد سایپا و ایران خودرو تجربه کردند.

در‌ گروه تصفیه نفت مسوولان بازار سهام روز گذشته از پذیرش پالایشگاه بندرعباس خبر دادند. این امر سبب شده است برخی با اشاره به مشکلات پالایشگاه تبریز به دنبال عرضه زودهنگام پالایشگاه بندرعباس باشند. در صنعت پالایشگاهی به دلیل سود ناشی از تخفیف نفت خام هر پالایشگاه با ظرفیت بیشتر می‌تواند سود آوری بیشتری را داشته باشد که با این شرایط پالایشگاه بندرعباس به دلیل ظرفیت بیشتر و عمر کمتر نسبت به پالایشگاه تبریز از شرایط سودآوری بهتری برخوردار است.

در بازار دیروز در‌ گروه پیمانکاری عرضه‌های سنگین حرف نخست را در بازار می‌زد این امر سبب شد تا سه مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران، ماشین‌سازی اراک و آذراب با صف فروش به کار خود پایان دهند. دو نماد صدرا و حفاری شمال نیز با معاملات به ترتیب ۵/۲۴ و ۵/۴۰میلیون سهم به کار خود خاتمه دادند. در سایه عدم انتشار اطلاعات جدید در مورد سهام این‌گروه بازار مملو از شایعات و اظهار نظرهای گوناگون در مورد سهام‌گروه پیمانکاری است. در خبرهای وابسته به این‌گروه مسوولان وزارت نفت آخرین اولتیماتوم را به شرکت‌های شل و رپسول به دلیل کندی در اجرای پروژه ال‌ان‌جی صادر کرده‌اند.

در‌ گروه بانکداری دیروز نماد بانک سینا برای اعمال تعدیل سود سال ۸۹ از محل سود تقسیمی مخابرات متوقف شد. در حالی که همچنان بحث‌های مربوط به سود تقسیمی مخابرات همچنان در رسانه‌ها و در میان معامله‌گران در جریان است به نظر می‌رسد سهامداران عمده مخابرات بدون تغییر تصمیم مجمع به توزیع سود در زیر مجموعه‌های سهامداران مخابرات مشغول هستند. نتایج مجمع مخابرات و به ویژه اعلام تصمیم سهامداران عمده مخابرات برای عرضه سهام ارتباطات سیار در بورس اکثر فعالان بازار را شگفت‌زده کرده است. به ویژه آنکه شرکت ارتباطات سیار به لحاظ سود‌آوری (با توجه به سود اندک شرکت‌های مخابرات استانی) در ابعاد شرکت مادر با سرمایه‌ای بسیار کمتر است.

در‌ گروه معدنی نمادهای سنگ‌آهنی دیروز شاهد تشکیل صف خرید بودند در همین حال گزارش‌های منتشره در مورد وضعیت بهای سنگ‌آهن از نرخ ۱۷۷دلاری سنگ‌آهن ۶۳درصد در چین خبر می‌دهد که نزدیک به یک‌درصد نسبت به هفته قبل کاهش نشان می‌دهد.

در مجموع بازار دیروز بازاری پرعرضه با جریان شدید عرضه و تقاضا بود که در نهایت به رشد ۴۸/۸۵واحدی شاخص منجر شد. ارزش معاملات نیز ۱/۴۹میلیارد‌تومان بود که ۴/۴۶درصد آن را معاملات دو نماد صدرا و حفاری تشکیل می‌داد. از ۱۷۷ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۸۹نماد با افت ارزش و ۸۲نماد با رشد قیمت مواجه شدند.