پالایش نفت بندرعباس به تابلوی اصلی می‌آید

ایران بورس - تقاضای پذیرش سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس در بورس اوراق بهادار تهران، روز گذشته در جلسه‌ هیات پذیرش اوراق بهادار مطرح شد و پس از بحث و بررسی اطلاعات و مدارک ذی‌ربط، هیات با پذیرش سهام این شرکت در تابلوی اصلی بازار اول بورس موافقت کرد.

عرضه بندرعباس قبل از تبریز

در همین زمینه مدیرعامل شرکت بورس با اعلام پذیرش شرکت‌ یک‌هزار و ۳۸۰‌میلیارد‌تومانی پالایش نفت بندرعباس در جلسه دیروز هیات پذیرش و لزوم ارائه برخی اطلاعات گفت: در صورت تکمیل اطلاعات، سهام پالایش نفت بندرعباس زودتر از نفت تبریز عرضه می‌شود.

حسن قالیباف اصل در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به برگزاری جلسه صبح روز گذشته هیات پذیرش اوراق بهادار در محل سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: این هیات با پذیرش شرکت یک‌‌هزار و ۳۸۰‌میلیارد‌تومانی پالایش نفت بندرعباس موافقت کرد و در صورت شفاف‌سازی امیدنامه و ارائه بودجه اصلاحی سال ۸۹ و همچنین صورت‌های مالی حسابرسی نشده ۸۸، می‌تواند زودتر از پالایش تبریز وارد بورس شود. به گفته وی، افشای کامل در مورد سود ابرازی ۴۰‌درصدی و آخرین وضعیت آن، شفاف‌سازی حساب‌های دریافتنی (عمدتا مطالبات از شرکت ملی پالایش و پخش)،توضیح در خصوص صندوق بازنشستگی و اصلاح امیدنامه از دیگر مواردی است که باید از سوی مدیران این شرکت شفاف‌سازی شود.

دبیر هیات پذیرش اوراق بهادار در برابر این پرسش که پیش‌بینی سود هر سهم این شرکت برای سال گذشته و جاری چه مبلغی اعلام شده، پاسخ داد: این شرکت برای سال مالی گذشته ۲۴۹‌ریال سود پیش‌بینی و در ۶ ماهه ۲۷۲‌ریال را محقق کرد، در عین حال برای سال مالی جاری ۱۲۶‌ریال سود پیش‌بینی کرده، اما قرار است با اصلاح بودجه ۸۹، این سود تعدیل شود.

قالیباف اصل افزود: پیش‌بینی سود هر سهم پالایش نفت بندرعباس برای سال ۹۰ نیز ۴۶۵‌ریال اعلام شده است. وی گفت: صورت‌های مالی حسابرسی نشده سال مالی ۸۸ پالایش نفت تبریز تاکنون ارائه نشده است، بنابراین در صورتی که مسوولان پالایش نفت بندرعباس اقدام به ارائه اطلاعات مورد نیاز و اصلاح شفاف‌سازی امیدنامه کنند سهام آن می‌تواند زودتر از پالایش تبریز عرضه شود. به گفته قالیباف اصل، به دلیل کمبود زمان بررسی درخواست در بورس شرکت ذوب‌آهن نیز به آینده موکول شد.

بندرعباس سومین پالایشگاه

محمد رضا رستمی معاون ناشران و اعضای شرکت بورس نیز در گفت‌وگو با ایسنا از پذیرش پالایشگاه بندر عباس در بورس خبر داد و افزود: ظرفیت این پالایشگاه معادل ۳۲۰‌هزار بشکه است و ۱۹‌درصد ظرفیت نفت خام کشور را پالایش می‌کند. رستمی ادامه داد: در حالی این شرکت در بورس پذیرش شد که باید صورت‌های مالی حسابرسی نشده‌ سال ۸۸ و بودجه اصلاح شده سال ۸۹ را به بورس ارائه کند.

وی در خصوص زمان عرضه‌ پالایشگاه بندرعباس گفت: با توجه به پذیرش و برگزاری جلسه معارفه پالایشگاه نفت تبریز و ملزم شدن این شرکت به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی نشده سال ۸۸، هر کدام از این دو پالایشگاه که زودتر صورت‌های مالی حسابرسی نشده‌ ۸۸ را ارائه کنند در بورس پذیرفته می‌شوند.

وی با بیان اینکه زمان عرضه‌ این دو پالایشگاه مشخص نیست ادامه داد: پالایشگاه بندرعباس می‌تواند با هماهنگی سازمان خصوصی‌سازی به برگزاری جلسه‌ معارفه اقدام کند. وی با بیان اینکه پالایشگاه آبادان در دستور بعدی هیات پذیرش قرار دارد گفت: زمان پذیرش پالایشگاه تبریز و بندرعباس در اختیار مدیرعامل شرکت بورس است.