فارس- مدیرعامل سرمایه‌گذاری سایپا در حالی از بورس می‌خواهد که به خودرویی‌ها در افزایش سرمایه کمک کند که معتقد است، صنعت خودرو نسبت به قانون‌‌گذاری، مدیریت و رفتار سهامداران عمده در آینده نگران است. حسین پناه در میزگردی که به بررسی وضعیت صنعت خودرو در بازار سرمایه درباره وضعیت صنعت خودرو در بازار سهام بیان کرد: پایین بودن P/E صنعت خودرو به معنی نگرانی از آینده این شرکت‌ها است که باعث سوء‌برداشت‌هایی از کمیت و کیفیت مولفه‌های موجود در صنعت خودرو می‌شود.

وی گفت: نگرانی از آینده مربوط به سه حوزه قانون‌‌گذاری، مدیریت و رفتار سهامداران عمده است که بازار نسبت به آن‌ها بسیار حساس بوده است، صنعت خودرو نسبت به قوانینی که درباره سهام و موارد خاص‌ گرفته می‌شود، حساس است، به طور مثال اثری که ملی مس از تغییرات بودجه امسال‌گرفت خیلی کم بود، زیرا به صورت ساده منابع خدادادی را استخراج و صادر می‌کند و اسم آن را

سود می‌گذارند.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری سایپا تصریح کرد: آسیب‌پذیری این صنعت نسبت به تغییرات مدیریت نیز زیاد است، زیرا عوامل تکنولوژی و عوامل هماهنگی به طور مثال دو‌هزار، سه‌هزار قطعه که هر کدام در یک منطقه از کشور ساخته می‌شود همه در یک مجموعه است که نیاز به تخصص و تجربه مدیران آنها بستگی دارد.

پیامدهای تغییر مدیران

حسین‌پناه گفت: اینها همه نگرانی بازار است که در برخی موارد یک مدیر متخصص یک دفعه تغییر می‌کند. دو مولفه تغییر‌پذیری در مدیریت وجود دارد که حتی اگر هر دو مدیریت (تغییر کرده و جدید) از نظر تخصصی و تجربه یکسان باشند، مساله مهم کیفیت این صنعت است و اگر باید تغییری ایجاد شود حتی اگر یک مجموعه قوی هم بیاید باز بر روی وضعیت این صنعت در بازار اثر می‌گذارد.

وی درباره رفتار سهامداران تصریح کرد: رفتار سهامداران عمده و توزیع سود دو نکته مهم است. سایپا از نظر میزان سودآوری و کیفیت سودآوری جزء بهترین‌ شرکت‌ها است و در مجموع نیز کل سود را تقسیم می‌کند. این مساله نشان‌دهنده این است که سهامداران می‌خواهند پول و سود خود را بردارند که این مساله برای شرکت پیام خوبی نیست.