سنا- رییس اداره نظارت بر ناشران بورس از تدوین دستورالعمل پیشنهادی برای توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی خبر داد. «امیر حمزه مالمیر» گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار، برنامه‌هایی را برای کاهش توقف نمادهای معاملاتی و افزایش نقدینگی در نظر دارد.

با توجه به تصویب قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید و افزایش ضمانت اجرایی در خصوص تخلفات صورت‌گرفته از جانب مدیران از دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات و قوانین و مقررات، در صورت تصویب دستورالعمل اجرایی آن توسط هیات‌ وزیران، پیش‌بینی می‌شود که مدیران شرکت‌ها نسبت به اطلاع‌رسانی به هنگام و سریع حساسیت بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: از طرفی دستورالعمل پیشنهادی، برای توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی تهیه شده که تمرکز آن بیشتر بر کاهش میزان توقف نماد و بازگشایی سریع آن است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش شفافیت اطلاعات شرکت‌ها و کاهش میزان و مدت توقف نمادهای مبادلاتی، عواملی هستند که نقدشوندگی سهام را افزایش خواهند داد.

رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات سازمان در خصوص کاهش توقف نمادهای معاملاتی، به‌کار‌گیری سامانه کدال است، ابراز داشت: استفاده از سامانه کدال www.codal.ir برای حذف دریافت و ارسال کاغذی اطلاعیه‌ها و کاهش مدت زمان دریافت و ارسال اطلاعات فی‌مابین در دستور کار قرار‌گرفته که در این راستا ارتباط شرکت‌ها با حسابرسان و همچنین حسابرسان با سازمان به صورت مکانیزه تعریف شده است. «مالمیر» ابراز امیدواری کرد که با برقراری ارتباط مکانیزه و حذف‌ گردش‌کار کاغذی، شاهد کاهش مدت زمان توقف نمادها باشیم. در این دستور‌العمل که در راستای اجرای ماده ۶ و ۲۴ آیین‌نامه معاملات در شرکت بورس اوراق بهادار تهران (مصوب سال ۸۵ شورای عالی بورس و اوراق بهادار) و با هدف تدوین ضوابط و اختیارات این سازمان در خصوص توقف نماد معاملاتی اوراق بهادار پذیرفته‌شده در بورس به‌تصویب هیات مدیره سازمان رسیده، شرایط بسته شدن نماد مبادلاتی تشریح شده است.