گروه بورس - ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بیش از 3400 میلیارد‌ریال رسید که از این مقدار نزدیک به 1380 میلیارد‌ریال متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است.

کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس با بیان این مطلب افزود: بیشترین ارزش در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است. پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری ممتاز و امین گلوبال بیشترین ارزش را از آن خود کرده‌اند.
ایمان مقدسیان در خصوص ترکیب سهامداران صندوق‌ها خاطرنشان کرد: تا 8 اردیبهشت ماه سرمایه‌گذاران حقیقی نزدیک به 71‌درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری پارس، کارآفرین و بورسیران بیشترین‌درصد تملک را به خود اختصاص داده‌اند.
وی افزود: طی هفته منتهی به ۸ اردیبهشت ماه، بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بین منفی ۳ تا مثبت ۴‌درصد در نوسان بود. این در حالی است که بیشترین بازده را در این هفته صندوق سرمایه‌گذاری رضوی به دست آورد. این صندوق سرمایه‌گذاری توانست ۳۷/۴‌درصد بازده به دست آورد و پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس بیمه و مسکن با ۹۸/۳ و ۷۴/۳‌درصد بیشترین بازده‌ها را به دست آوردند. در این هفته متوسط بازدهی بازار منفی ۸۲/۰ بود.
مقدسیان همچنین در خصوص عملکرد یک ماهه صندوق‌ها گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، ماه منتهی به 8 /2 /1389 را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بازده آن‌ها بین منفی یک‌ تا 15‌درصد بود. بیشترین بازده‌ها را صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس بیمه، پیشتاز و صنعت و معدن کسب کردند. بازدهی این سه صندوق طی ماه گذشته به ترتیب برابر با 57/14، 34/14 و 94/13‌درصد بود. همچنین متوسط بازدهی بورس تهران طی مدت مشابه 10‌درصد بود.
وی ادامه داد: در بین ۴ صندوق سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه بزرگ، صندوق سرمایه‌گذاری ممتاز در ماه گذشته بیشترین بازده را به دست آورد و در هفته گذشته صندوق سرمایه‌گذاری مهر ایرانیان موفق به کسب بیشترین بازده شد.
مقدسیان خاطرنشان کرد:‌ در دوره یکساله منتهی به 8 اردیبهشت ماه صندوق سرمایه‌گذاری آگاه با 103‌درصد، بیشترین بازده را به خود اختصاص داده و پس از آن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهم آشنا با 83 و گلچین با 75‌درصد بیشترین بازده‌ها را در این دوره یکساله داشته‌اند.
بر این اساس بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و آگاه بود. این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب ۱۸۹، ۱۶۶ و ۱۴۱‌درصد بازدهی کسب کنند.