حراج تک قیمتی برای اولین بار در بورس تهران اجرایی شد

فارس- مدیر بازار شرکت بورس گفت: برای اولین بار در تاریخ بازار سهام ایران، روش حراج تک قیمتی سهام شرکت‌ها به هنگام بازگشایی نماد معاملاتی از دیروز به‌کار‌گرفته شد. علی صحرایی اظهار داشت: از دیروز روش حراج تک قیمتی (Auction) تا اطلاع ثانوی به هنگام بازگشایی آن دسته از نماد معاملاتی شرکت‌هایی که بدون محدوده دامنه نوسان به تابلوهای معاملاتی برمی‌گردند، اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه این مکانیزم دیروز به هنگام بازگشایی نماد البرز دارو بکار‌گرفته شد، ادامه داد: در این روش که با ۴ اولویت انجام می‌شود، ابتدا به مدت مثلا ۲۰ دقیقه سفارش‌های خرید و فروش وارد سامانه شده و سپس معاملات سهام با یک حراج قیمتی انجام می‌شود. این در حالی است که بعد از برگزاری حراج، معاملات پیوسته (Continuous) پس از بازنگری در دامنه نوسان ادامه می‌یابد.

این مقام مسوول در برابر این پرسش که دلیل استفاده از این روش چه بوده و آیا در دیگر بورس‌ها از آن استفاده می‌شود؟ پاسخ داد: در برخی موارد مشاهده شده بود که به هنگام بازگشایی نماد بعد از برگزاری مجامع یا تعدیل سود، قیمت سهام غیرواقعی یا به دلیل دیکته سهامداران عمده، کشف قیمت‌های نامعقولی رخ می‌داد. استفاده از این روش جدید منجر خواهد شد تا با توجه به تجمیع و هماهنگی سفارش‌ها، قیمت سهام بعد از بازگشایی نماد متعادل و واقعی باشد.

به گفته صحرایی این روش در برخی بورس‌های دیگر که از سهام شناور آزاد کمتری برخوردارند نیز بکار‌گرفته می‌شود.

وی با اشاره به این که این روش در سه حالت شامل برگزاری مجمع سالانه، افزایش سرمایه یا تعدیل با اهمیت سود و زیان شرکت به‌کار‌گرفته می‌شود به سهامداران توصیه کرد که به هنگام کشف قیمت سهام بعد از بازگشایی نماد به حضور تعداد سهامداران سفارش‌دهنده توجه کنند.