گروه بورس -همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد توقف نماد مخابرات برای برگزاری مجمع سالانه بود. نماد مخابرات ایران که روز شنبه آینده شاهد برگزاری مجمع سالانه خود خواهد بود پس از آنکه دیروز نیز با معاملات ضعیف خود شاخص را به مرز ۱۴هزار واحد نزدیک کرد، از‌گردونه معاملات خارج شد. مخابرات در سه روز گذشته بازار بیش از ۳۰درصد ارزش معاملات را به خود اختصاص داده بود که با توقف این نماد، بازار شاهد تعادل نسبی بیشتری خواهد بود.

در بازار دیروز راجع به مسائل سیاسی گمانه‌زنی‌ها در مورد نتایج سفر دکتر احمدی‌نژاد ریاست محترم جمهوری به نیویورک همچنان مورد بحث کارشناسان بود.

در بازار دیروز معامله‌گران شاهد افت بازارهای جهانی بودند. افزایش سپرده قانونی بانک‌های چینی و تلاش این کشور برای کاهش سرعت رشد اقتصادی سبب بروز واکنش‌های شدیدی در بازار فلزات شد. در همین حال اما وقوع زلزله در شیلی سبب رفتار نوسانی بازار در مورد فلز مس شد. با توجه به روند رشد ارزش‌دلار و نگرانی از شرایط اقتصاد جهانی و حوزه یورو معامله‌گران شاهد افت بهای مواد خام هستند که در این میان کاهش بهای فولاد نیز سبب فشار به نمادهای وابسته در بورس تهران شد که این امر شمار قابل‌توجهی از معامله‌گران را متاثر کرده است.

در بازار دیروز‌ در گروه تجهیزات معامله‌گران همچنان دیروز شاهد صدرنشینی این‌گروه بودند. در کنار صدرا که با صف خرید بیش از یکصد‌میلیونی در بازار حضور داشت، آذرآب نیز توانست در برابر تبعات عرضه‌های سنگین روز یکشنبه مقاومت کرده و به روند رشد خود ادامه دهد. روز یکشنبه مجموعه بانک ملی که در سال گذشته قصد فروش سهام آذرب در نرخ‌های کمتر و به صورت اقساط را داشت توانست با کسب سود و به صورت نقدی از این نماد خارج شود تا پس از سال‌ها این‌گروه از زیر سایه تجهیزاتی‌ها خارج شود. مجموعه بانک ملی البته همچنان شاهد فقدان استراتژی مشخص در مورد سهام بیرون بورس و همچنین بورسی این هلدینگ است. مجموعه بانک ملی با خریدهای ضربدری در زیر مجموعه خود ارزیابی‌ها در مورد آینده این‌گروه را مشکل کرده است. در بازار دیروز در‌ گروه تجهیزات حفاری شمال در برخورد با سقف روانی ۳هزار ریال با عرضه‌های سنگینی مواجه شد که توانست با تشکیل صف خرید ۱۱میلیونی از آن عبور کند. مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران دیروز شاهد اعلام امضای قرار داد ساخت ۱۵۰ لوکوموتیو مسافری بود. به گفته مدیرعامل‌گروه مپنا این‌ گروه طی سال‌های اخیر باورود به عرصه نفت و گاز و یوتیلیتی به ارزش تقریبی ۵/۳میلیارد یوور همچنین ورود به عرصه ریلی، بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات حمل‌ونقل ریلی کارآمد و پیمانکار این عرصه در خاورمیانه و کشور است.در‌ گروه معدنی، شرایط نامناسب بازار جهانی دیروز مانع از تشکیل صف خرید برای نماد توسعه معادن روی نشد. توسعه معادن روی در بازگشایی با لحاظ دامنه نوسان بازگشایی شد که به تشکیل ۵۰میلیون سهم صف خرید منجر شد. در‌ گروه بانکی دیروز حق استفاده نشده بانک اقتصاد نوین بازگشایی شد که در رقابت خریداران شاهد ۵/۲۴درصد رشد قیمت بود. در این ‌گروه بازار در انتظار انتشار گزارش‌های عملکرد سال ۸۸ بانک‌ها است. در‌ گروه خودرویی سرمایه‌گذاری رنا دیروز نیز به‌رغم عرضه ۲۶میلیون سهم عمدتا توسط خصوصی‌سازی شاهد ادامه رشد قیمتی بود.

در مجموع بازار دیروز بازاری تحت سایه نماد مخابرات بود که با ۲۵/۷۳واحد کاهش همراه شد و به رقم ۱۴هزار و ۱۲واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز به ۶/۴۵میلیارد‌تومان رسید که ۲/۲۴درصد آن را معامله ۷/۵۰میلیون سهم صدرا تشکیل داد. از ۱۸۵نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۸۹ نماد با رشد قیمت و ۹۱نماد با کاهش ارزش معامله شدند.