بازار مثبت - ۱۲ اردیبهشت ۸۹

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته تحت تاثیر انتشار برخی از خبرها و کاهش افت بازار جهانی رو به رشد گذاشت. کارشناسان بازار با توجه به رشد قیمت‌ها در سال جاری تداوم رشد قیمت‌ها را منوط به انتشار اخبار مثبت و منفی ارزیابی می‌کنند، امری که به معنای تاثیر پذیری قابل ملاحظه سهام از خبرها در بازار است. از این رو حرکت‌های عمده بازار دیروز نیز در چارچوب خبرهایی که در حوزه واگذاری سهام از سوی سازمان خصوصی‌سازی و تحولات حاشیه‌ای در مورد برخی از شرکت‌ها منتشر شد، قرار داشت.

در بازار دیروز معامله‌گران با خبرهایی در مورد سفر دکتر احمدی‌نژاد ریاست‌جمهوری به نیویورک و شرکت در اجلاس خلع سلاح مواجه شدند.

در همین حال در صحنه اقتصادی سخنان وزیر نیرو از اهمیت برخوردار بود. نامجو در حاشیه بازدید از سد کارون از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی طی ۵سال خبر داد که در نهایت بهای هر کیلو وات ساعت برق به یک‌هزار ریال می‌رسد، هرچند که نامجو نیز در سخنان خود زمانی را برای اجرای این طرح اعلام نکرده است. در بازار دیروز معامله‌گران شاهد تاثیر خبرهای سازمان خصوصی‌سازی در مورد واگذاری بلوک‌های سرمایه‌گذاری رنا، حفاری شمال و بانک‌های دولتی بودند که سبب شد اکثر سهام وابسته به این نمادها با صف‌های خرید همراه شوند. در همین حال خبرهایی نظیر مناقصه‌های حفاری، استمهال بدهی‌های صدرا و همچنین برخی حاشیه‌های دیگر سبب شد بازار با رشد نسبی همراه شود.

در بازار دیروز در‌گروه تجهیزات معامله‌گران شاهد انتشار خبر واگذاری یک نیروگاه در سوریه به مپنا بودند. بر این اساس این نیروگاه در بندر «جندر» ساخته خواهد شد که شامل دو واحد گازی و یک واحد بخار سیکل ترکیبی است و ظرفیت این نیروگاه ۴۵۰ مگاوات و هزینه انجام این کار ۲۷۵‌میلیون یورو برآورد شده است.

در ‌گروه فلزی مبارکه دیروز با توجه به انتظار اعلام سود سال ۸۸ شرکت با صف خرید همراه شد. در بازار جهانی نیز بهای بیلت در انتهای معاملات جمعه بهبود یافت. این امر به تشکیل صف‌های خرید در نمادهای سنگ‌آهنی نیز منجر شد. در این‌گروه ذوب‌آهن اصفهان نیز با خبر طرح درخواست پذیرش مواجه بود.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص ۹/۱۲۸واحد رشد کرد. ارزش معاملات نیز با توجه به سهم ۳/۳۱درصدی نماد مخابرات به ۶/۵۶میلیارد‌تومان رسید. از مجموع ۱۹۲نمادی که به روی تابلو رفتند نیز ۱۱۶نماد با رشد قیمت بدرقه شدند.