گروه بورس- بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام طی هفته منتهی به اول اردیبهشت ماه بین منفی یک تا مثبت 6‌درصد در نوسان بود.

کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس با بیان این مطلب گفت: بیشترین بازده را در این هفته صندوق سرمایه‌گذاری پاسارگاد به دست آورد. ایمان مقدسیان افزود:‌ این صندوق سرمایه‌گذاری توانست ۸۷/۵‌درصد بازده به دست آورد و پس از آن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشتاز و آگاه با ۰۲/۴ و ۹۷/۳‌درصد، بیشترین بازده‌ها را به دست آوردند. در این هفته متوسط بازدهی بازار ۶۲ /۱ بود.
وی خاطرنشان کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، دوره یک ماهه منتهی به اول اردیبهشت ماه را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بازده آن‌ها بین یک تا 20‌درصد در نوسان بود.
از سوی دیگر بیشترین بازده‌ها را صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشتاز، پاسارگاد و گلچین کسب کردند. بازدهی این سه صندوق طی ماه گذشته به ترتیب برابر با ۵۴/۱۹، ۸۴/۱۷ و ۳۶/۱۷‌درصد بود، این در حالی است که متوسط بازدهی بورس تهران طی مدت مشابه ۱۲‌درصد بود.
مقدسیان اظهار داشت: در بین 4 صندوق سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه بزرگ، صندوق سرمایه‌گذاری ممتاز در ماه و هفته گذشته بیشترین بازده را از آن خود کرد. این صندوق سرمایه‌گذاری ظرف مدت زمانی در حدود 2 ماه، بیش از 18‌درصد بازدهی به دست آورده است.
همچنین در دوره یکساله منتهی به ۱/۲/۱۳۸۹ صندوق سرمایه‌گذاری آگاه با ۱۰۲‌درصد، بیشترین بازده را به خود اختصاص داد و پس از آن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهم آشنا با ۸۷ و گلچین با ۷۶‌درصد بیشترین بازده‌ها را در این دوره یکساله داشته‌اند.
مقدسیان در مورد عملکرد از ابتدای تاسیس صندوق‌ها خاطرنشان ساخت: تا اول اردیبهشت ماه بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و آگاه بود. این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب 190، 169 و 140‌درصد بازدهی کسب کنند.
وی با اعلام اینکه ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا تاریخ ۱/۲/۱۳۸۹ به حدود ۳۳۸۰‌میلیارد‌ریال رسیده است، تاکید کرد:‌ از این مبلغ نزدیک به ۱۳۷۰‌میلیارد‌ریال متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است که بیشترین ارزش در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است. پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری ممتاز و امین گلوبال بیشترین ارزش را از آن خود کرده‌اند.
مقدسیان ادامه داد: سرمایه‌گذاران حقیقی نزدیک به 70‌درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری پارس، کارآفرین و بورسیران بیشترین‌درصد تملک را به خود اختصاص داده‌اند.