گروه بورس- یکی از بزرگ‌ترین شناورهای جرثقیل دار خاورمیانه (sheer leg) متعلق به شرکت تایدواتر خاورمیانه به منظور اجرایی کردن قرارداد خارج‌سازی شناورهای مغروق در خور موسی روز شنبه هفته آینده در کیش به آب‌اندازی می‌شود. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت تایدواتر، یکی از بزرگ‌ترین شناورهای جرثقیل دار خاورمیانه(sheer leg) روز شنبه هفته آینده از سوی شرکت کره‌ای سالکو در آبهای منطقه آزاد کیش به شرکت تایدواتر خاورمیانه تحویل و به آب انداخته خواهد شد.

بنابراین گزارش، شناور فوق که به منظور اجرایی شدن پروژه خارج‌‌سازی شناورهای مغروق از خورموسی خریداری شده است در منطقه آزاد کیش به ثبت خواهد رسید.

این گزارش حاکی است به منظور اجرایی شدن قرارداد خارج‌سازی هفت فروند شناور مغروقه در خور موسی این شناور به ارزش ۵/۱۸‌میلیون‌دلار از کشور کره جنوبی و توسط تایدواتر خاورمیانه خریداری شد.

بنابر این‌گزارش، شناور خریداری شده با ظرفیت بیش از ۱۰۰۰ تن از بزرگ‌ترین شناورهای‌ ویژه جابه‌جایی قطعات بریده شده شناورهای مغروق در منطقه خاورمیانه به حساب می‌آید که توسط شرکت «SALKO» کره جنوبی ساخته و به تایدواتر تحویل خواهد شد. با ورود این شناور به کشور، ایران به عنوان یکی از کشورهای توانمند در خصوص خارج‌سازی شناورهای مغروق در سطح جهان شناخته می‌شود.

قرار است با پایان یافتن خارج‌سازی شناورهای مغروق در خور موسی با همکاری مشاور خارجی و انتقال دانش فنی به کارکنان ایرانی در این حوزه، زمینه‌های حضور جدی ایران در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی با بهره گیری از این شناور و سایر تجهیزات و ملزومات خریداری شده فراهم شود.

بنابر این گزارش، شناور خریداری شده با نام «SALKO» هم‌اکنون در آستانه تحویل به کشورمان قرار دارد. این کشتی به طول ۷۸ متر، عرض ۳۰ متر، ارتفاع ۸/۴ متر و آبخور ۵/۳ متر قادر است در زوایا و ارتفاع مختلف شناورهایی تا وزن هزار تن را جابه‌جا کند.

وزن ۷ فروند شناور مغروق در خورموسی بر اساس مطالعات و بررسی‌های انجام شده به بیش از ۱۴۶‌هزار تن می‌رسد.

شرکت تایدواتر خاورمیانه سال گذشته قراردادی به ارزش ۱۰۰‌میلیون‌دلار برای خارجی‌سازی این شناورها با سازمان بنادر و دریانوردی به امضا رساند.