امواج بزرگ روند‌های بزرگ بازار را تعیین می‌کنند و امواج کوچک روندهای کوچک را.

همان‌طور که گفته شد موج‌های حرکتی یا جنبشی الیوت به ۵ موج با مشخصات ذکر شده تقسیم می‌شوند و آنها همیشه حرکت در مسیر روندی از درجه بزرگ‌تر را انجام می‌دهند. در موج‌های حرکت: موج دوم هرگز بیش از ۱۰۰درصد موج اول برگشت نمی‌کند. موج چهارم هرگز بیش از ۱۰۰درصد موج سوم برگشت نمی‌کند.موج سوم همیشه حرکتی بیش از موج اول خواهد داشت.هدف موج‌های جنبشی ساخت یک پیشرفت است. الیوت در ضمن کشف کرد که در دوره‌های قیمت، موج سوم بیشتر اوقات طول بزرگ‌تری دارد و هرگز کوتاه‌ترین موج از موج‌های حرکت (۱،۳،۵) نیست. بنابراین موج سوم بخش بیشتری از حرکت (نسبت به موج‌های ۱و۵) را به خود اختصاص می‌دهد.گسترش: گسترش؛ یعنی کشیده شدن و طولانی‌تر شدن یکی از ریزموج‌ها. بیشتر سیکل‌های حرکت شامل تنها یک گسترش در درجه رو به جلوی خود هستند (یعنی موج ۱ یا موج ۳ یا موج ۵) هر زمان، یک موج با بخشی فرعی (سیکل از درجه پایین‌تر) گسترش داده شود آن گسترش از نظر دامنه و مدت زمان شبیه و در محدوده چهار موج دیگر خواهد بود.ترجیحا این ۹ موج را به‌صورت ۵تایی عددگذاری می‌کنیم. در یک ۹ موج متوالی خیلی سخت می‌توان گفت که کدام موج الگویی است که گسترش یافته است. در شکل زیر مفهوم گسترش توضیح داده شده است.




از خصوصیات گسترش‌ها این است که از سه موج یک، سه و پنج فقط یک موج گسترش یابد و راه تشخیص آن طول حرکت رو به جلوی موج‌ها است. در موج‌هایی از درجه اصلی، گسترش یک موج از یک الگوی ۵ تایی اگر با افزایش حجم همراه باشد، اعتبار بیشتری دارد.
در بازار سهام، بیشتر گسترش‌ها در موج سوم اتفاق می‌افتند. برای شمارش موج‌ها همیشه به موضوع توجه داشته باشید که موج سوم هرگز کوتاه‌ترین موج نیست و آنکه موج چهارم هرگز وارد محدوده موج اول نمی‌شود.
برای وضوح بیشتر دو شماره‌گذاری نادرست را در وسط یک موج در شکل‌های زیر می‌بینیم.




در تصویر ۶-۱ موج چهارم وارد محدوده موج اول شده است. در تصویر ۷-۱ موج سوم کوتاهتر از موج اول و پنجم است. مطابق قوانین هیچکدام از این شماره‌گذاری‌ها مورد قبول نیست. در حقیقت همیشه مطابق شکل ۸-۱ شماره‌گذاری و گسترش موج سوم را انجام می‌دهند.
الیوت برای تشریح حالتی که کل اندازه حرکت 5 موج از میزان موج سوم بیشتر نباشد از لغت واماندگی استفاده کرد. یک واماندگی (کوتاه‌سازی) بدین معنی است که موج پنجم الزامی جهت ادامه مسیر موج سوم نداشته باشد و از محدوده موج سوم فراتر نرود. مانند تصاویر 11-1 و 12-1 کوتاه‌سازی اغلب با یک موج سوم بسیار قوی اتفاق می‌افتد.