تحقق 80‌درصدی سود «شاهد» در 9ماهه

گروه بورس- مدیرعامل سرمایه‌گذاری شاهد از پوشش ۸۰‌درصدی پیش‌بینی سود این شرکت بورسی در ۹ ماهه ابتدای سال مالی جاری خبر داد.

دلایل اعلام سود یک ریالی

عزیزالله عصاری طی گفت‌وگویی در برابر این سوال که چرا در صورت‌های مالی شرکت، سود این شرکت سرمایه‌گذاری یک‌ریال اعلام شده است، گفت: EPSشرکت برای سال مالی منتهی به خرداد ۸۹ همان رقم ۸۰۵ ریال بوده و هیچ‌گونه تغییری نداشته است و ۸۰‌درصد آن هم در ۹ ماه محقق شده است، ولی از آن جا که بر اساس ضوابط اخیر بورس شرکت‌های هلدینگ قبل از برگزاری مجامع شرکت‌های تابعه نمی‌توانند سود زیرمجموعه‌ها را در صورت‌های مالی شرکت اصلی شناسایی کنند، EPS شاهد یک‌ریال اعلام شده است.

مشکلی برای تحقق EPS نداریم

وی با بیان اینکه شاهد هیچ مشکلی برای پوشش EPS خود ندارد، گفت: شرکت‌های خدمات مالی شاهد، بازرگانی شاهد، هرمز انرژی، سرمایه‌گذاری سعدی و عمران و توسعه شاهد، خوشبختانه در ۹ ماه به بودجه خود رسیده‌اند و از آن جا که در سال مالی جاری تکیه عمده شرکت اصلی شاهد به سود تلفیقی است، بنابراین «ثشاهد» مشکلی در تحقق سود پیش‌بینی شده ندارد.

عصاری ادامه داد: شاهد در تلفیق خود به سود ۶۴۴‌ریالی در ۹ ماه رسیده که معادل پوشش ۸۰‌درصد بودجه است که این میزان تحقق سود بلافاصله پس از برگزاری مجامع شرکت‌های تابعه و تقسیم سود، در صورت‌های مالی شرکت اصلی دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه گزارش‌های تلفیقی شرکت‌های تابعه به بورس ارایه شده است، تاکید کرد: شرکت در ۳ ماه پایانی سال مالی، ۲۰‌درصد باقیمانده سود خود را پوشش خواهد داد و سهامداران همانند سنوات گذشته می‌توانند سود مورد انتظار خود را از شاهد بگیرند و نگاهی به تلفیق شرکت نشان می‌دهد که شرکت هیچ مشکلی در تحقق EPS ندارد.

از NAVا ۵۰۰ تومانی تاNAVا۶۰۰ تومانی

مدیرعامل شرکت شاهد در ادامه از افزایش ارزش NAV هر سهم این شرکت بورسی تا حدود ۶۰۰‌تومان سخن گفت و خاطرنشان کرد: ارزش NAVشاهد از رقم ۵۰۰‌تومان در سال گذشته اکنون به حدود ۶۰۰‌تومان رسیده که بخش عمده‌ای از آن به دلیل ارزش افزوده اقتصادی املاک و مستغلات تحت تملک شرکت است.

وی با اشاره به قیمت سهام «ثشاهد» در بازار گفت: در شرایطی سهام شاهد با قیمت ۲۸۴‌تومان در بازار معامله می‌شود که با توجه به NAV حدود ۶۰۰‌تومانی، فاصله قیمت سهام تا ارزش ذاتی آن قابل توجه است و قاعدتا باید سهم بسیار جذابی باشد؛ ولی به دلیل اینکه بازار معمولا بر اساس تحلیل حرکت نمی‌کند و بیشتر فعالان در بازار طالب سود کوتاه‌مدت هستند، قیمت سهام در محدوده‌های ذکر شده است، حال آنکه سهام شاهد همواره از افت و خیز شدید به دور بوده است.

رشد ارزش املاک شاهد به ۴۵۰میلیاردتومان

عضو هیات‌مدیره شرکت شاهد ارزش املاک و مستغلات این شرکت را بیش از ۴۵۰‌میلیارد‌تومان برآورد کرد و گفت: شاهد در کلیه زمینه‌ها خصوصا در زمینه املاک و مستغلات که فعالیت اصلی آن است، برنامه افزایش سرمایه‌گذاری‌ها را به طور جدی دنبال می‌کند و پیش‌بینی می‌شود در آینده با توجه به شرایط بازار ارزش این املاک نیز افزایش یابد و آینده بسیار مطمئن را به سهامداران خود نشان دهد.

او با بیان اینکه «شاهد» در فروش زمین‌ها و املاک خود منافع سهامداران را مدنظر قرار می‌دهد، گفت: با فروش زمین ملارد هم سود سهام شرکت افزایش یافته و رضایت سهامداران به ویژه سهامداران جزء فراهم شده و هم اینکه شرکت توانست سرمایه‌گذاری‌های جدیدی داشته باشد، یعنی هم منافع کوتاه‌مدت و هم منافع درازمدت صاحبان سهام شرکت در نظر‌گرفته شد.وی با اشاره به سرمایه‌گذاری انجام شده از سوی شاهد در حوزه نفت و انرژی و بازرگانی گفت: در حوزه انرژی، شاهد سرمایه‌گذاری‌های خوبی داشته که با توجه به اهمیت نفت و افزایش قیمت آن به نظر می‌رسد این سرمایه‌گذاری‌ها آینده خوبی را برای شرکت بسازد.